Viaţă sub Antarctica – UPDATE

Lacul Vanda, Antarctica. Foto George Steinmetz

Cu declaraţiile lui John Priscu, glaciolog american de origine română, şeful echipei de cercetare.

Un lac încapsulat la 800 de metri sub gheaţa Antarctică conţine microbi şi bacterii care supravieţuiesc fără lumină, a aflat o echipă americană condusă de John Priscu. Abia revenit din expediţie, cercetătorul ne-a răspus la cîteva întrebări.

„A fost un sezon extrem de incitant, ma ales că lumea nu ne dădea şanse de succes mai mari de 40%. Nu numai că am reuşit (să străpungem calota, n.n.), dar am furnizat şi prima imagine asupa unui ecosistem care supravieţuieşte sub gheţurile Antarctice – un lucru despre care s-a tot speculat în ultimul deceniu“, a declarat John Priscu, glaciolog la Universitatea din Montana, contactat de National Geographic România.

Priscu şi echipa sa au marcat un moment istoric anunţând recent că Lacul Whillans, aflat la aproape un kilometru sub calota Antarctică, conţine viaţă. Un articol publicat de revista Nature în ediţia online afirmă că bacteriile recuperate de cercetătorii americani au o densitate de numai 10 ori mai mică decât în apele oceanelor şi se înmulţesc cu spor în condiţii de laborator.

Premiera a avut loc în vestul continentului îngheţat,pe Gheţarul de Şelf Ross. Sonda ecologică, cu apă fierbinte, utilizată de cercetătorii americani a extras 30 de litri de apă şi opt carote de gheaţă de pe fundul lacului de 60 de kilometri pătraţi. Acum se efectuează teste ADN, şi nu numai, pentru a stabili ce specii sunt şi dacă îşi obţin hrana prin reacţii chimice (chemotrofe), sau din materii organice aflate în lac.

„Am făcut deja o serie de experimente asupra apei din lac, examinând metabolizarea dioxidului de carbon în absenţa luminii şi au ieşit toate pozitive“, ne-a spus John Priscu. Mai exact, cercetătorii au administrat dioxid de carbon marcat cu izotopi de Carbon 14, iar acesta a fost metabolizat în ritm mult mai rapid în probele vii, faţă de probele de control, indicând o activitate microbială intensă. Alte teste au stabilit metabolizarea în cantităţi semnificative a trei compuşi organici – acetat, leucină şi timidină – ceea ce ar indica prezenţa unor bacterii heterotrofe (care nu îşi prepară singure hrana, ci consumă materii organice, de obicei alte bacterii).

„Secvenţierea ADN ne va ajuta să stabilim dacă sunt prezente şi heterotrofe şi chemotrofe, dar eu cred că ambele se află acolo şi operează într-un consorţiu sintrofic“ (sintrofie înseamnă simbioză trofică, adică două tipuri de organisme pot folosi o resursă de hrană împreuna mai bine decit ar putea-o folosi fiecare individual, n.n.), a mai spus John Priscu.

Este prima echipă care reuşeşte să găsească viaţă în lacurile de adâncime (Lacul Vida, acoperit de 27 de metri de gheaţă, e plin de organisme) de sub Antarctica. Un grup de cercetători britanici care a sondat Lacul Ellsworth a fost nevoit să se oprească din motive tehnice. Anul trecut, eforturile ruseşti prelungite timp de 20 de ani de a sonda lacul Vostok, prins la aproape 4 kilometri sub calotă, nu au dat încă rezultate – primele probe, obţinute în 2012 nu au conţinut organisme vii.

Descoperirea din Lacul Whillans le dă speranţe astrobiologilor, care cred că Europa, satelitul lui Jupiter, sau Enceladus, satelitul lui Saturn, ar avea condiţii similare celor din Antarctica (apă lichidă sub gheaţă)  – şi deci ar putea găzdui forme de viaţă.

John Priscu, glaciolog la Universitatea de Stat din Montana, Bozeman, este doctor în ecologie, membru al Comisiei pentru Originea şi Evoluţia Vieţii a Academiei Naţionale de Ştiinţă din SUA, explorator neobosit al vieţii în medii extreme, inclusiv într-un proiect National Geographic, şi colaborator al NASA.

Vezi toată activitatea lui John Priscu.

Priscu s-a născut în Statele Unite, din tată român. „Tata vorbea româneşte, dar eu n-am învăţat. Bunicii mei erau din nordul României şi încă am rude acolo. Într-o bună zi va trebui să le fac o vizită“, a încheiat Priscu.

– Domnica Macri

Citeşte şi articolul National Geographic despre Lacuri subterane.