“Prizonierii” musonului

Centara Koh Chang Tropicana Resort
Centara Koh Chang Tropicana Resort este un loc perfect adaptat sezonuui ploios/ Foto: Centara Koh Chang Tropicana Resort

Ce faci în Thailanda în zilele ploioase. Idei practice pentru o vacanță reușită în Koh Chang, în sezonul ploios.

Text: Adina Brânciulescu

“Please, relax your body and let your mind follow the sound”. Cuvintele aproape șoptite sunt urmate de un sunet cristalin, care reverberează prin încăperea în care plutesc arome exotice. Încet-încet, se aude și muzica de relaxare, acompaniată pe fundal de zgomotul ploii de afară.

De două zile plouă în Koh Chang. Nu știu dacă este urmarea taifunului din Filipine, după cum mi-a spus Pius Luechinger, managerul elvețian al resortului Centara Koh Chang Tropicana Resort, sau doar sezonul ploios, dar cert este că toarnă cu găleata. Nu mă plâng, sunt primele zile cu adevărat ploioase de când am ajuns în Thailanda (de peste două săptămâni), într-un sezon evitat, pe nedrept, zic eu, de majoritatea turiștilor și mă refugiez în paradisul masajului și tratamentelor corporale de la Cenvaree Spa. Ajung udă până la piele, cu apa șiroind pe mine, dar Ni mă întâmpină și îmi oferă o ceașcă cu ceai. Tot ce mă deranjează, este incomod sau neplăcut dispare. “Pe o vreme ca asta, compresele fierbinți sunt foarte bune. O să vă încălzească și o să vă simțiți foarte confortabil (urmează o sesiune de două ore de masaj thailandez și comprese fierbinți)”. Merg încet până la camera de masaj, cu grijă să nu alunec pe terasa interioară care este udă, Ni îmi spală picioarele cu ceai de lime și bergamotă, le maseză cu sare de mare exfoliantă, le șterge ușor și apoi mă cuibăresc în două prosoape groase și pufoase. Răsfățul poate începe.

Koh Chang, în traducere insula elefantului (pentru că are forma unui cap de elefant), face parte din Parcul Național Mu Koh Chang (70% este acoperită de junglă, munții și plaje) și se află în estul Thailandei, în apropiere de granița cu Cambodgia. Este a treia insulă din Thailanda ca dimensiune, după Phuket și Samui, fără a fi la fel de dezvoltată sau populară în rândul turiștilor (ceea ce pentru mine este un plus) ca cele două surori mai mari. Am mai vizitat-o, în plin sezon, “gătită de sărbătoare” anume pentru turiști, dar acum e momentul să o văd și în sezonul ploios, într-o perioadă în care se spune că puterea farmecelor ei se mai înmoaie puțin din cauza musonului. Iar acum, Koh Chang mă învață o lecție prețioasă: dacă vrei să vizitezi Thailanda în perioda sezonului ploios, nu strică să fii prevăzător și să-ți faci temele de acasă cu mai multă atenție, luând în calcul o necunoscută importantă – vremea.

Centara Koh Chang Tropicana Resort
Sezonul ploios nu este chiar atât de umed pe cât ne-am fi așteptat, temperaturile sunt plăcute, dar adeseori am întâlnit valuri mari și nu se putea înota./ Foto: Centara Koh Chang Tropicana Resort

Vacanță și ploaie. Cum le împaci?

Astăzi nu a plouat, vremea este plăcută, dar marea este tulbure și valurile mari. Sunt la Beach Center, la Centara Koh Chang Tropicana Resort, și încerc să văd “cum stă treaba cu boxul thailandez”. Nu am venit de mult timp, sunt singura înscrisă, tânărul instructor de muay thai nu a apucat să-mi arate prea multe și deja mă simt la capătul puterilor. Deocamdată, am exersat loviturile cu pumnul, piciorul, genunchiul și cotul și simt cum curg apele pe mine și mi se taie respirația. Mă lasă să mă liniștesc, îmi arată cum să respir și reluăm. “One more!”, îmi spune când vede că nu mai pot. Dar, degeaba, nu mă așteptam la efectul acesta. Putere să lovesc mai am, dar fără precizie, sunt amețită și nu mai am aer. Ni (îl cheamă ca pe tânăra de la spa) are 33 de ani, a început muay thai la opt ani și a fost jucător profesionist până cînd s-a accidentat la picior la fotbal. Acum antrenează muay thai sau, în cazul meu, demonstrează noțiuni și mișcări de bază. Nu pot să nu mă minunez de viteza și precizia mișcărilor lui când îmi arată cum lovește și se retrage ca să se protejeze. “Muay thai nu este o simplă bătaie, de gangsteri, are reguli și tehnică. Te ajută să ai un corp puternic și multă forță. Dacă fiul dumneavoastră ar începe acum, la opt ani, la 13-14 ani ar fi foarte puternic”, îmi spune Ni.

Prizonierii musonului - Koh Chang, Thailanda
O dimineață ploioasă pe Koh Chang

Sezonul ploios nu înseamnă doar furtuni, ploi, ci mai degrabă o vreme instabilă, în care zilele însorite alternează cu cele ploioase și, de cele mai multe ori, plouă noaptea. Timp de 15 de zile, am avut parte de o vreme excelentă în Thailanda (insula Koh Samet m-a uimit prin vremea bună, marea caldă și calmă), dar de câteva zile soarele s-a ascuns în nori, plouă, marea este învolburată și steaguri roșii de atenționare sunt puse pe plajă. În aceste condiții, devine important ce-ți oferă de făcut locul în care te afli, mai ales dacă nu ești dispus să-l explorezi sau să dai ture cu scuterul – cea mai comodă metodă de deplasare – dacă vremea este umedă. Cu piscine, mese de ping-pong, ore de activități (cu orar afișat în fiecare zi), fotbal, muay thai, cultură thailandeză, activități pentru copii la kids club – Centara Koh Chang Tropicana Resort este un resort excelent adaptat sezonului ploios.

Două direcții de acțiune

Planul este simplu și depinde de felul în care fiecare dorește să-și organizeze vacanța. Poți să alegi doar să stai în resort (pe Koh Chang sunt multe resorturi) și pentru 150 de bahți/ zi să închiriezi un scuter, să explorezi insula, să mănânci în afara resortului și să faci economii substanțiale. Sau poți să intri în planul de cheltuieli Bonanza, cu condiția să te înscrii în 24 de ore de la sosirea la Centara (planul nu este disponibil în sezonul de vârf): dai o sumă de bani și primești în plus ca să cheltuiești în resort (de exemplu, dai 20.000 bahți și poți cheltui 27.000 de bahți) și, din acel moment, intri într-un fel de all-inclusiv – suma aceasta acoperă masă, băuturi, room-service și spa.

Prin urmare, în cazul în care ești captiv din cauza vremii sau toropeala își spune cuvântul și vrei, pur și simplu, să lenevești, asta înseamnă că te poți programa la masaj picioare (45 min), tratament și masaj facial (1 oră), masaj spate – gât – umeri, aromaterapie (1 oră), masaj thailandez cu comprese (2 ore), masaj cu aromoterapie (1 oră), iar de la masă nu lipsește peștele (“catch of the day”) și comanzi ce-ți poftește inima. Pe de altă parte, dacă nu vrei să cazi pradă Bonanzei, ești activ, vremea îți permite și vrei să explorezi, vei descoperi o insulă activă, populară, generoasă cu locurile de cazare și restaurantele și prietenoasă cu portofelul!

Azi-noapte și de dimineață a plouat, așa că după micul dejun am fost la ping pong, am stat puțin la piscină și apoi am mers la spa. Zilele trecute, am luat parte la ceva activități pentru copii cu Vladimir (a făcut brățări din mărgele, a pictat un T-Rex pe un tricou pentru un prieten de la școală), dar acum am preferat să-mi iau o scurtă pauză. Pe la prânz apare soarele, dar norii veghează în continuare amenințători. Din fericire, nu plouă și la ora cinci, ne dăm întâlnire cu Chanaroj Khotprada.

Khun A, F&B Manager, după cum scrie pe ecusonul lui, a venit la noi încă din prima zi și ne-a spus, trăgând cu coada ochiului la Vladimir, că are o minge de fotbal în cameră. Apoi ne-a arătat filmări cu copii și adolescenți ținând mingea pe picior, cu o tehnică de fotbal impecabilă. Încet-încet, misterul s-a clarificat: are școală de fotbal cu trei filiale și este și antrenor. Cu ochiul lui format, l-a ochit imediat pe Vladimir – “mare” fundaș, atacant și mijlocaș în echipa de acasă. Așa că am stabilit o întâlnire de fotbal pentru o după-amiaza aceasta, de la ora 17.00, pe malul mării, când este ziua lui liberă. A ajuns cu un sfert de oră înainte, echipat ca la carte. Antrenamentul începe cu ceva încălzire, tehnică pentru controlul mingii, apoi li se alătură un angajat de la resort, doi copii și apoi un grup de vreo cinci tineri thailandezi puși pe fotbal. Până la urmă se încinge un meci de fotbal care ține până se înnoptează. Apoi, începe să plouă…

Prizonierii musonului - Koh Chang (Thailanda)