Această zonă sălbatică braziliană este, poate, cea mai apropiată de ideea unui Jurassic Park

Pereți de gresie în Cerrado, Brazilia. Foto: Getty

Cerrado, Brazilia – această zonă sălbatică braziliană este, poate, cea mai apropiată de ideea unui Jurassic Park

De: echipa Traveler SUA

Foto: Getty

Victoriile ecologice din zona amazoniană a Braziliei nu au întotdeauna efecte pozitive pentru biomul vecin mai puțin cunoscut, Cerrado. Acesta, cea mai mare savană a Americii, acoperă aproape un sfert din suprafața de uscat a Braziliei și are o biodiversitate fascinantă.

Dar este tot mai vulnerabilă la despăduriri cauzate de cultivatorii de soia și crescătorii de vite alungați din vecinătatea Amazonului. Numai în ultimul deceniu s-au distrus peste 100.000 km2.

Campania Braziliană pentru Apărarea Zonei Cerrado („Fără savană, nu avem nici apă, nici viață”) trage un semnal de alarmă despre nevoia presantă de a salva acest tărâm minunat aflat în pericol.

De aici izvorăsc multe cursuri de apă mari din America de Sud (printre care São Francisco, Paraná-Paraguay și Tocantins-Araguaia) și tot aici se găsesc 5% din plantele și animalele planetei.

Furnicar uriaș, cu puiul în spate, Brazilia centrală. Foto: Getty

Biodiversitatea amețitoare din Cerrado cuprinde peste 10.000 de specii de plante (dintre care aproape jumătate nu mai există nicăieri altundeva) și creaturi demne de Jurassic Park: tapiri asemănători cu mistreții care ajung la 300 kg, armadillo uriași, rari, cu greutăți de până la 50 kg, și furnicari uriași, periclitați în Brazilia, care pot depăși și ei 45 kg.

Un alt gigant este palmierul buriti, în care cuibăresc parte din cele peste 850 de specii de păsări, sursă principală de hrană pentru multe alte vietăți sălbatice din Cerrado.