Hortobágy Ungaria: Văcari și cocori pe câmpiile întinse

Gâște în zbor peste Parcul Național Hortobágy, Ungaria. Foto: ALAMY

Hortobágy Ungaria: Văcari și cocori pe câmpiile întinse

Text: Tamás Vitray, redactor-șef, Traveler Ungaria

Foto: GETTY

Spațiile larg deschise ale Parcului Național Hortobágy sunt făcute de natură pentru distanțarea socială.

Acest sit enorm din Patrimoniul Mondial UNESCO acoperă aproape 81.000 ha din Marea Câmpie Ungară din estul țării și conservă tradiții pastorale milenare. Solul prea sărac pentru agricultură a ajutat la păstrarea mozaicului de mlaștini alcaline, fânețe, pășuni și vegetație de stepă.

În lipsa plugurilor și a construcțiilor mari, puszta a înflorit. Ecosistemul ei de câmpie bogat, protejat din 1973, asigură un habitat esențial pentru aproximativ 340 de specii de păsări, printre care zeci de mii de călători înaripați în migrația lor de toamnă, ca gâștele sălbatice și cocorul comun.

Dar Hortobágy nu e doar un ținut al păsărilor. Câteva sute de păstori de oi și de vaci, numiți csikós, îl străbat și acum, dând familiilor ocazia să observe tradiții seculare de creștere a animalelor.

Un păstor în vârstă din Hortobágy, Ungaria. Foto: ALAMY

În tururile cu căruța trasă de cai, vizitatorii pot trece pe lângă păstori cu câinii lor puli, o rasă ungurească străveche, și oile racka, celebre pentru coarnele lor încovoiate.

Un alt localnic al pustei Hortobágy, calul lui Przewalski, ultima subspecie de cal sălbatic, și ea periclitată, formează aici una dintre cele mai mari populații. Circa 300 de exemplare umblă libere prin Rezervația de Cai Sălbatici Pentezug din parc.