Călătorește inteligent – Ponturi de vacanță

Foto: Trinette Reed/Getty Images

Călătoria sub control

Folosește aceste ponturi în favoarea ta

Capcanele rezervării

1. Aștepți tarife aeriene mai mici? Prețurile se schimbă repede și nici măcar o companie aeriană nu poate prevedea scumpirile sau ieftinirile (administrate de programe sofisticate). Așa că relaxează-te. Dacă vezi un preț pe care ți-l permiți, cumpără biletul și nu privi în urmă. Dar dacă trebuie, folosește un serviciu precum Yapta (www.yapta.com) pentru a urmări diferențele tarifare.

2.  Faci rezervare pentru kilometri/puncte? Reclamele și grupurile online de discuții încurajează alegerea unei destinații, a unui hotel sau a unei companii aeriene pentru a aduna cele mai multe puncte sau kilometri. Dar rareori este tot atât de avantajos pentru tine, cum este pentru compania aeriană sau hotel. Nu te lăsa păcălit. Distruge cardurile de fidelitate și participă, în schimb, la un program de recompense bancare care alocă puncte sau kilometri pentru banii cheltuiți.

3.  Rezervare dublă? Problemă dublă: Faci rezervare online și ți se blochează browser-ul – sau așa crezi tu. Rezervarea se poate totuși realiza, iar dacă mai apeși o dată „trimite”, te vei pomeni cu două bilete sau două camere. Vestea bună: De multe ori ai la dispoziție 24 de ore ca să anulezi. Cea proastă? S-ar putea să nu-ți dai seama decât prea târziu că ai făcut două rezervări. Dacă ți se blochează monitorul în timpul unei rezervări, sună la agenția online ca să afli dacă s-a finalizat, așteaptă 24 de ore, apoi reia rezervarea.

4. Copleșit de opțiuni? „Garanțiile tarifelor mici” au prea mult scris mărunt pentru deranj. La fel și în cazul „licitației” pentru excursie (majoritatea ajung să plătească mai mult). Și întotdeauna caută în mai multe locuri; ca orice magazin, agențiile online de voiaj (Orbitz, Expedia) nu afișează fiecare companie aeriană, hotel sau serviciu.

 

Necazuri la hotel

5. Camera nu apare rezervată? Nu face o rezervare nouă, cel puțin nu încă. Sună-ți agentul sau hotelul. Dacă nu o pot găsi, ar trebui să-ți poată înlocui rezervarea fără costuri suplimentare. Dacă ești totuși tarifat pentru prima cameră – să zicem, de un terț precum o agenție de voiaj  – contestă suma imediat (în 60 de zile) pe cardul de credit.

6.  Piscina hotelului este închisă? Ai putea avea dreptul la o reducere a prețului camerei. Întreabă politicos la recepție despre despăgubirile pentru facilități promise dar neoferite, dar fii realist; o stațiune nu îți va rupe factura pentru că piscina nu a fost disponibilă. Ar putea, însă, să ofere un mic dejun gratuit.

7.  Vecini gălăgioși? Sună operatorul hotelier pentru a te plânge de nivelul decibelilor sau mergi personal la recepție. Dacă nu pot rezolva, cere să fii mutat. Dacă este nevoie, apelează la managerul hotelului. În cazul cel mai rău, pleacă de la hotel și cere restituirea banilor.

8. Cameră fără priveliște? Dacă nu este camera pentru care ai plătit, cere să fii mutat. Dacă hotelul nu mai are camere, poți cere un upgrade sau transferarea rezervării tale la un hotel similar, fără cost suplimentar.

 

Cer neprietenos

9.  Îți lipsește un bilet sau un segment de bilet? Sună-ți imediat agentul de voiaj sau, dacă este o rezervare directă, compania aeriană. Nu ar trebui să plătești să fii redirecționat. Nu cumpăra alt bilet – este foarte probabil să nu-ți primești banii înapoi.

10.  Zbor anulat? Așază-te la coadă la poarta de îmbarcare, dar scoate-ți și smartphone-ul ca să suni compania aeriană și, în același timp, încearcă să-ți faci altă rezervare online. Adesea poți rezolva problema înainte să ajungi la ghișeu. Ține minte: Companiile aeriene nu decontează cheltuielile pentru anulări din cauza vremii, dar dacă este o întârziere mecanică sau operațională, probabil vei sta la un hotel pe banii lor.

 

Extra!

Privește aceste aplicații ca pe niște „piloți automați”… Aaa Triptik Mobile: Pe drum găsește hoteluri, restaurante, atracții turistice și benzinării din preajmă – precum și prețuri, camere libere, motorină și stații de încărcare (iPhone și Androd, gratis) Flightview: Urmărește zborurile spre sau din aeroporturile nord-americane, întârzierile și primește alerte privind starea zborurilor. (iPhone și Android, gratis) WheelMap: Identifică firmele și gările accesibile persoanelor cu dizabilități (iPhone și Android, gratis)

11. Rezervare pierdută? Dacă agentul de îmbarcare nu poate clarifica problema, apelează la un însoțitor de zbor după ce te-ai îmbarcat. Politicos. Cu cât este înregistrată mai repede cererea ta, cu atât este mai probabil să primești un loc. În cazul puțin probabil în care ți se refuză îmbarcarea, află că ai dreptul la o compensație bănească potrivit legii (în SUA, până la 1.300 de dolari pentru peste două ore întârziere la zborurile interne sau patru ore la zborurile internaționale.)

12 Zbor plin?

Nu te oferi voluntar (decât dacă vrei). Așteaptă să ți se refuze îmbarcarea, când compensația este mai mare – până la 1.300 de dolari, pentru a acoperi masa și cazarea peste noapte. Nu uita că voluntarii pot negocia avantaje, dar nu primesc nimic până când compania aeriană nu este obligată să refuze rezervarea locului.

13. Bagaje pierdute? Nu presupune că valiza ta a dispărut pentru totdeauna doar pentru că nu apare pe banda rulantă. Companiile aeriene susțin că majoritatea  bagajelor rătăcite au fost în cele din urmă înapoiate clienților; statistica tipică spune că doar 2% din bagaje nu mai apar. Du-te direct la biroul companiei aeriene pentru a completa un formular pentru bagaje pierdute (e posibil să ai doar patru ore la dispoziție pentru a depune cererea). Acolo ar trebui să primești și un număr de telefon pentru a-ți urmări bagajul, precum și o sumă pe care o poți cheltui pentru obiecte de toaletă și haine de schimb (întreabă dacă acestea nu se oferă). Dacă bagajul tău este găsit, companiile aeriene trebuie să îl expedieze când dorești tu, nu ei. Dacă geanta nu apare, fii pregătit să arăți chitanțe pentru a-ți susține revendicările și analizează Convenția de la Montréal, pentru a fi sigur că nu ești înșelat la bani (www.dot.gov).

14. Sătul de cozi lungi?

Noul program PreCheck al Administrației Americane de Securitate a Transporturilor accelerează procedura pentru călători dacă aceștia trec printr-o triere inițială voluntară. (Bonus: Șireturile de la pantofi rămân legate și laptopul rămâne în geanta lui.) PreCheck este momentan disponibil pentru anumite persoane care călătoresc des cu avionul la peste douăsprezece de aeroporturi din SUA; găsește lista tot mai mare la www.tsa.gov.

 

Croazieră cu peripeții

15.  Nu ți-ai luat pașaportul?

Unele croaziere opresc în porturi internaționale, dar nu ai nevoie de pașaport; totuși, astfel de croaziere „în circuit închis” sunt excepția. Ar trebui să iei la tine acest document esențial (e surprinzător câți amatori de croaziere nu o fac). Obținerea unui pașaport temporar nu prea este o opțiune bună. Chiar dacă ai puțin timp și te afli în apropierea unui birou de pașapoarte, ar trebui să dovedești că este o urgență „de viață sau de moarte” – o boală gravă, accidentare sau moarte a unei rude apropiate, pentru care trebuie să călătorești în următoarele 24-48 de ore.

16. Îngropat în plăți?

Cheltuielile suplimentare de la bord se adună, de la luarea mesei în restaurante specializate la jocurile video. Ia-le puterea de cheltuire copiilor tăi: cere la recepție să li se dezactiveze cardurile-cheie, care au și rol de cărți de credit.

Detalii auto

17. Nu sunt mașini compacte disponibile? Politica din domeniu este un upgrade gratuit în cazul în care firma nu mai are mașini din categoria pe care ai rezervat-o. Un agent de închiriere ar putea încerca să te convingă să cumperi un upgrade sau să te avertizeze în legătură cu durata lungă de așteptare. Nu te lăsa păcălit. Insistă să primești mașina pe care ai cerut-o sau un upgrade gratuit.

18 Ești taxat pentru servicii suplimentare?

Citește-ți cu atenție factura. Dacă ceva ți se pare necunoscut, vorbește cu un manager. După ce pleci, va fi mult mai greu să îți clarifici factura. Capcanele includ: opțiunile de cumpărare a carburantului și asigurarea în caz de avarie sau de furt. Ai grijă ce alegi și semnezi.

19 Greutăți mecanice? Dacă spargi un cauciuc al unei mașini închiriate, sună la firma de închirieri, nu la clubul auto. Firma are răspunderea de a te transporta împreună cu mașina defectată înapoi la sediul lor și de a-ți oferi o mașină care funcționează. Înregistrează defecțiunea în scris, ca să nu fii învinuit.

20. Oprit la graniță? Fructele te pot încetini la intrarea și ieșirea din California sau Hawaii (lasă ananasul pe plantație). Ține actele de identitate la îndemână; copiii care călătoresc doar cu unul dintre părinți ar trebui să aibă un bilet din partea celuilalt. Și poartă-te cum trebuie – ar trebui să-ți exprimi nemulțumirea într-o scrisoare adresată Congresului sau la urna de votare.

 

 

 

 



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*