Muzeul Copernicus

Foto: Muzeul Copernicus; Diana Lipcanu

Nu atingeți exponatele? Ba dimpotrivă!

Text: Diana Lipcanu

Pe malul Vistulei, în centrul Varșoviei, am intrat în Muzeul Copernicus, cel mai modern muzeu de științe din Europa de Est. Am fost avertizată de cozile imense de la intrare, dar am avut noroc. La intrare am fost întâmpinată de RoboThespian, un robot umanoid artist care recita pasaje din literatura poloneză modernă.

Cu peste 450 de exponate interactive ce demonstrează principii ale fizicii, chimiei, biologiei și popularizează teorii actuale din psihologie, sociologie și cultură, nu știam unde să mă duc mai întâi. Cât de palpabile și reale pot fi aplicațiile științelor învățate în liceu, comparativ cu pozele șterse din manuale. Am simțit adevărul zicalei „Aud și uit. Văd și țin minte. Aplic și înțeleg“.

După șapte ore, plimbarea printr-un loc atât de plin de informație mă extenuase. Atât de multe de făcut și atât de puțin timp…

• Rădăcinile Civilizației urmărește evoluția umană, de la crearea roții până la cele mai noi tehnologii. Expoziția atacă (și experimentează) subiecte de mecanică, electro-magnetism, logică, religie, arheologie și arhitectură.
  • Re: Generația este dedicată adolescenților. Cu zeci de teste psihologice, abordează subiecte controversate de etică, viață de cuplu, conviețuire în societate, politică și robotică.
  • Buzzz! este exclusiv pentru copii (2-6 ani). Răspunde veșnicei întrebări „de ce?”, invitând copiii să experimenteze, să atingă, să rezolve puzzle-urile naturii.
  • Zona Luminii este, ironic, o zonă întunecată. Printre primele expoziții de acest gen, urmează un fir narativ despre un detectiv în căutarea unui criminal. Totul este învăluit într-un decor noir. Iluzii optice la tot pasul arată cât de ușor poate fi păcălită vederea.
  • Oamenii și mediul este o expoziție interdisciplinară care se concentrează pe tot ce ține de om. Experimente creative ajută la o mai bună înțelegere a naturii umane.
  • |n mișcare se dedică însăși dinamicii în sine. De la electroni la galaxii, tot Universul este într-o constantă mișcare ce îi susține însăși existența.
  • Planetariul este unul dintre cele mai noi și mai moderne din Europa, fiind dotat cu un ecran boltit cu diametru de 16 m și cu un echipament capabil să proiecteze 20 de milioane de puncte luminoase.

Mai multe informații pe pagina muzeului.