Parcul Național Etosha (Namibia)

Parcul National Etosha Namibia

Parcul Național Etosha se află în nord-estul Namibiei, la circa 450 km de capitala Windhoek. Nici un alt parc național african nu se compară cu Etosha – localnicii îl numesc „Mirajul“ sau „Marele loc alb“, iar statisticile te lasă fără grai: aici trăiesc nu mai puțin de 114 specii de mamifere, 340 de păsări, 110 de reptile și 16 specii de amfibieni.

În mijlocul parcului, o depresiune lacustră mare cât Elveția, cu formă de tigaie, transformă Etosha într-un loc unic. Odinioară acolo curgeau Râul Kunene și tributarii săi. Dar cu 12 milioane de ani în urmă, un accident geologic a deviat apele către vest, iar vânturile aride au făcut ca apa să se evapore treptat, lăsând în urmă o argilă orbitor de albă, bogată în săruri minerale alcaline.

La prăjit: „Tigaia“ Etoshei are peste 6.000 km2 – un sfert din toată aria parcului – și cuprinde numeroase lacuri sezoniere și locuri de adăpare pentru animalele sălbatice. În sezonul uscat aerul de la suprafața „tigăii“ este atât de încins, încât marile turme de antilope albastre, oryx, gnu, kudu și zebre Burchell par să leviteze deasupra lacului de sare.

Fildeș vegetal: Secțiunea de est a parcului e umbrită de pâlcuri de palmieri makalani. Fructele lor rotunde împrăștiate pe jos sunt poreclite „fildeșul vegetal“, pentru că sunt mâncarea preferată a pahidermelor. Etosha adăpostește unii dintre cei mai mari elefanți din lume, alături de care poate fi zărit uneori chiar și eluzivul rinocer alb. În restul parcului domină vegetația de savană, cu iarbă fibroasă ideală pentru camuflaj și cu pălăriile arborilor de acacia, care vin mai totdeauna la pachet cu un grup de girafe.

Viață sălbatică: Pe sol mișună cupluri de struți și gălăgioasele păsări de Guineea, iar deasupra „tigăii“ zboară vulturi, ulii Tawny, cinteze și cocori albaștri. Prezența tăcută a marilor feline carnivore e anunțată doar de țopăitul caracteristic al antilopelor springbok, care par să le spună prădătorilor: „Nu-ți bate capul cu mine, uite cât de sus pot să sar!“

TEXT și FOTO: Ana Hogaș și Ionuț Florea