Transilvania Train: un tren turistic, un circuit cultural

Turul Transilvaniei în 4 zile, din “goana” trenului.

De la poalele Turnului Tâmplarilor, armoniile lui Strauss înviorează strada Cetății – cea mai frumoasa stradă din Sibiu, după cum scrie pe una dintre plăcuțele indicatoare. Cerul este senin. După o noapte ploioasă, a urmat o dimineață înnorată, cu nori joși, amenințători. Dar, încetul cu încetul, norii s-au risipit, cerul s-a înseninat și a apărut soarele, iar concertul de la Sibiu – străjuit de Turnul Tâmplarilor și de sala dedicată muzei comediei și a poeziei idilice, Thalia, construită în Turnul Gros, locația Filarmonicii de Stat Sibiu – își poate încânta publicul în aer liber, așa cum era planificat. Timp de o oră, călătorii din Transilvania Train ascultă vals, tango și jazz. Trecătorii se opresc, își sprijină bicicletele, alții „parchează” cărucioarele cu copiii scoși la plimbarea de dimineață și se bucură de muzica primei duminici din septembrie. Este ultima zi și penultima oprire din călătoria pe care am început-o la Brașov cu Transilvania Train, rodul colaborării agențiilor de turism, Globe 365 și Free Spirit Travel, un concept în care călătoria cu trenul este, în esență, pretextul unei descoperiri culturale, abordare care lipsea din peisajul turistic românesc.

4 zile de descoperiri culturale

„Știți… eu sunt un băiat care are un tren”, cam așa se prezenta Cristi Pitulice, managerul de proiect (foto sus), când lua legătura cu autoritățile sau comunitățile locale din zonele în care urma să ajungă trenul. Și trebuie să ai ceva tupeu sau doză de nebunie să crezi că vei fi luat în serios. Pentru că, ce-i drept, pare o glumă. Dar conceptul de tren turistic – cultural, încă din fază incipientă, nu suna rău deloc. După ce discuțiile cu CFR-ul s-au încheiat cu succes, proiectul care se contura treptat continua să găsească suținători, inclusiv la nivel de administrații locale. „Se pot face lucruri faine în turismul românesc. Sky is the limit”, spune el.

Cele patru zile, 31 august – 3 septembrie, în care a avut loc prima ediție a Transilvania Train, au fost punctate de momente memorabile. Am plecat în cântecele fanfarei Țara Bârsei, din Brașov, la Mediaș am fost întâmpinați de cavaleri ai Ordinului Paladinii de Terra Medies și de domnițe medievale, la biserica evanghelică din Sebeș am asistat la un impresionant concert de orgă și la un recital de vioară.

În Sighișoara, am făcut un tur nocturn al cetății, alături de Dorin Stanciu, profesor de arte plastice, care de 12 ani este toboșarul cetății, devenit brand al cetății. La Alba Iulia, am fost întâmpinați cu schimbarea gărzii la Poarta III a cetății Alba Carolina, dominată de statuia ecvestră a lui Carol al VI-lea (din Casa de Habsburg, împărat al Sfântului Imperiu Roman și tatăl împărătesei Maria Tereza), cea mai grandioasă poartă a întregului ansamblu arhitectural. Îmbrăcați în uniforme din secolul al XVIII-lea, membrii gărzii cetății, pe cai negri ca pana corbului, au trecut prin fața sutelor de vizitatori în răpăit de tobe. Punctul culminant: salvele de tun, păstrate pentru momente speciale și zile de sărbătoare, care au fost trase în cinstea sosirii Transilvania Train.

De-a lungul călătoriei, am descoperit și încercat meșteșuguri tradiționale și, în fiecare zi, gastronomia tipic transilvăneană: papricaș de pui, supă cu tarhon, tocane, supă de mere, supă de ouă, dulceață de gogonele, cârnați fierți în zeamă de varză (ultimele patru preparate în cadrul unui workshop gastronomic coordonat de Claudia Romana-Rista, „Fata care gătește cu flori”). Romana ne-a întâmpinat în curtea Muzeului din Sebeș autoritară ca un general ale cărui arme sunt șorțurile de bucătărie, oalele, lingurile și ne-a pus la lucru. Am gătit rețete vechi, pe care ea le-a adunat din Transilvania. Am gătit așa cum se gătea pe vremuri, lucru care ne-a cam dezorientat: fără cantități clare, fără timp de fierbere, temperatură de preparare, număr porții. Totul după gust și ochi, pentru că în trecut oamenii făceau mâncare din ce aveau, din cât aveau, improvizau și se adaptau mereu. Chit că nu ne-au ieșit cum le ieșea lor, iar ciorba de ouă mai avea nevoie de sare, s-a mâncat totul. Doar a fost gătit cu mâna noastră!

Pe unde ne-a purtat Transilvania Train

„Astăzi este ultima zi, mâine și poimâne o să încercăm să ne revenim, dar tot nu o să ne vină să credem că Transilvania Train chiar s-a întâmplat”, spune Cristi. Dar s-a întâmplat, iar itinerariul a fost următorul

  • ziua 1. Plecare Brașov – Mureni – zona Haferland (Saschiz, Mesendorf, Cloasterf, Criț, Bunești, Viscri ) – Sighișoara
  • ziua 2 Sighișoara-Mediaș-Alba iulia
  • ziua 3 Alba Iulia-Sebeș-Sibiu
  • ziua 4 Sibiu-Făgăraș-Brașov

-Text, foto: Adina Brânciulescu



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*