Zbor liber

Stau pe un scaun care imită un butuc de lemn și încerc să mă răcoresc cu puțină apă rece. Din când în când trebuie să mă dau mai la stânga sau la dreapta pentru că unul dintre îngrijitorii parcului trebuie să curețe aproape în continuu cu un jet puternic de apă găinații pe care păsările îi scapă pe mese și pe scaune. La câțiva centimetri de mine, două egrete grațioase mă fixează cu privirea.

Duminică dimineața, oricât de ucigătoare ar fi căldura tropicală, la porțile Kuala Lumpur Bird Park e forfotă mare. Turiștii au venit să vadă păsările care sunt lăsate să zboare liber într-unul din cele mai mari parcuri acoperite. Dacă stai să te uiți în jur, peisajul poate părea ușor bizar: zgârie-nori foarte moderni, câteva clădiri coloniale, o moschee au în mijloc o pădure tropicală, de aproape 9 hectare, acoperită cu o plasă uriașă.

Parcul este acoperit de o plasă uriașă, dar asta nu împiedică păsările să zboare.
Echipele de televiziune vin și stau zile întregi la pândă pentru a prinde păunii trenele fălfâind, în toată splendoarea lor. Noi am avut norocul să-i vedem așa din primele clipe în care am intrat în parc.
Un păun stă nemișcat în timp ce trei vizitatori încearcă să îl prindă în cea mai bună poză.
Un pelican se odihnește pe marginea iazului.
Ibis sacru, Threskiornis aethiopicus.
Barza-cu-cioc-galben, Mycteria ibis.

În Kuala Lumpur Bird Park, pe locul unde nu de mult timp era o junglă în adevăratul sens al cuvântului, azi trăiesc peste 3000 de păsări din aproximativ 200 de specii. Parcul care a fost deschis în anul 1991 este unul dintre cele mai mari dedicate păsărilor și una dintre cele mai populare atracții ale orașului. Peste 200.000 de turiști, mai ales din Europa și din Orientul Mijlociu, vin anual aici.

“Parcul este împărțit în patru zone pentru ca vizitatorii să poată avea o experiență cât mai plăcută, iar cei din echipa de management să aibă acces ușor în orice colț. La început când s-a deschis, parcul era sub administrarea primăriei din Kuala Lumpur. Din 2000, primăria a decis să îl privatizeze. Ce este interesant la acest parc este că păsările pot zbura liber, iar habitatul de aici seamănă foarte mult cu cel natural, așa că ele se pot reproduce natural, în acest mediu unic. În plus, păsările sunt deja obișnuite cu vizitatorii și mulți pot interacționa cu acestea”, îmi spune Taufik Mohd Sharif, marketing & promotions executive, în timp ce ne terminăm tură pe aleile pietruite ale parcului.

Dacă ajungi aici: folosește coșurile de gunoi din parc, pentru că eventualele ambalaje sau mucuri de țigări pot dăuna păsărilor. Nu hrăni păsările pentru că ele au o dietă strictă, monitorizată de personalul parcului, iar ce ne face nouă bine, lor le-ar putea face foarte rău. Nu pleca acasă cu suveniruri din parc – pene, flori, pietre.

Intrarea costă aproximativ 67 de lei pentru un adult și 45 de lei pentru un copil. Contact: Kuala Lumpur Bird Park.

Foto: Sergiu Mihăescu