Împărăţia apelor – Brazilia

Campionii surfului în Insula Fernando de Noronha. Foto: Luciano Saraceni

Bine aţi venit pe o insulă ca un adevărat loc de joacă, aprig protejată pentru ecosistemul său fragil, de care cu respect se bucură surferii şi scufundătorii.

Chiar şi brazilienii sunt surprinşi să vadă că avem un paradis insular la fel de frumos şi chiar mai ceva decât Hawaii şi Tahiti. Da, Fernando de Noronha este un arhipelag de 21 de insule, situat la aproximativ 160 km distanţă de continent. Are ape mai albastre decât cel mai pur albastru, formaţiuni stâncoase minunate şi specii indigene de păsări şi flori, dar, printr-o combinaţie fericită, este mult mai puţin vizitat şi mult mai exotic decât locurile paradisiace mai bine cunoscute. Este situat la patru grade sud de Ecuator, având tot dreptul să se laude cu poziţia sa geografică.
Şi dacă tot vorbim despre transformări… pe la 1800, Noronha a funcţionat ca o colonie-penitenciar. Ecologiştii şi biologii au descoperit insulele abia la sfârşitul secolului al XX-lea, când ele au renăscut ca o zonă locală ce respectă principiile dezvoltării durabile. Prietenul meu, Claudio Bellini, este unul dintre oceanologii care răspund de proiectul TAMAR, ce studiază şi conservă ţestoasele verzi care vin să-şi depună ouăle aici, în nisip.
Inclus în Patrimoniul UNESCO în 2001 pentru diversitatea sa de specii marine, între care o mulţime de delfini, arhipelagul este probabil singura destinaţie din Brazilia care impune limite vizitatorilor, pentru a menţine neîntinată esenţa acestui loc.
Mie, valurile perfecte ale Insulei Noronha mi se par o mare ispită pentru surfing şi diving. Apa este atât de caldă, încât pot să cobor şi până la 40 de metri  fără costum de neopren.
După-amiezile sunt numai bune pentru drumeţii pe munte, de unde să admiri priveliştile marine şi apoi apusul. Uneori ai parte de clipe cu adevărat magice, când păsările şi delfinii se adună în acelaşi timp, ca şi cum toate ar şti că nu există loc pe Pământ unde să fie mai bine decât aici.

Pui de ţestoasă în Insula Fernando de Noronha. Foto: Wolcott Henry

Pe scurt

• Aşezare: Oceanul Atlantic de Sud
  • Populaţie: 3.000 de locuitori pe insula principală, Ilha Fernando de Noronha, cu o suprafaţă de 26 kmp
  • Temperaturi medii: 25-27˚C
  • Limbă: Portugheză
  • Specii sălbatice: Ţestoase, delfini, albatroşi şi două specii de păsări – Noronha Elaenia şi Noronha Vireo – care trăiesc doar aici.
  • Notabil: 70% din arhipelag a devenit  parte din Parcul Naţional Marin Fernando de Noronha în 1988.

Text: Oskar Metsavaht
Oskar Metsavaht are magazine de haine, numite Osklen, în mai multe oraşe mari din Brazilia. Colecţia lui de modă a fost inspirată de vizitele în aceste insule.

(Articol publicat în ediţia revistei National Geographic Traveler, Vara 2010)