(P) O nouă ediție SoNoRo Conac

Reîntâlnirea muzicii cu arhitectura, la cea de-a V-a ediție SoNoRo Conac V

Muzica de cameră aduce din nou în prim-plan capodopere ale arhitecturii românești în cadrul celei de-a V-a ediții SoNoRo Conac. Primele concerte ale lunii iunie vor avea loc în perioada 6-11 iunie, în București și în clădiri de patrimoniu din Oradea, Otomani, Buzău, Tescani și Miclăușeni.

Partiturile lui Franz Schubert, Ludwing van Beethoven sau  Ernst von Dohnanyi, interpretate de artiștii Kirill Troussov (vioară), Răzvan Popovici (violă) și Leo Schmidt (violoncel), vor puncta cu grație detaliile renascentiste, neo-românești, neogotice sau aparținând stilului eclectic francez al castelelor și conacelor ce vor găzdui concertele lunii iunie.

Seria de concerte se va deschide pe 6 iunie cu un concert la Cetatea Oradea. Înălțată între anii 1570-1618, de către arhitecți italieni renumiți, Cetatea Oradea deține astăzi titlul de cea mai bine păstrată cetate în stil renascentist italian din Europa Centrală. Înainte de a avea arhitectura actuală, în perioada 1092-1557, a fost un important centru cultural și religios, servind drept reședință Episcopiei romano-catolice de la Oradea.

Pe 7 iunie cea de-a V-a ediție a SoNoRo Conac continuă cu un nou concert la Conacul Komaromi, Otomani. La începutul secolului XVII, conacul a fost ridicat de către nobilul maghiar Komaromi, nepotul preotului protestant cunoscut și ca traducător al Bibliei, Komaromi Gyorgy. Impozanta construcție se înălța precum o bijuterie în mijlocul pădurii fiind înconjurată de diverse anexe și grajduri. În perioada postdecembristă, conacul a fost lăsat în paragină, degradându-se sever, până în 2013, când a reintrat în atenția autorităților și a fost restaurat cu mare atenție pentru detalii și istoricul locului.

Sală de la Conacul Komaromi, Otomani. Foto: SoNoRo

Pe 8 iunie va avea loc singurul concert din luna aceasta în București. Școala Centrală va fi gazda ce va ajuta la introducerea invitaților într-un timp în care fetele mergeau la pension și lecțiile de pian făceau parte din curricula obligatorie. Școala Centrală din București se numără printre cele mai vechi și frumoase școli ale Capitalei, fiind înființată în 1851, la ordinul domnitorului Barbu Stirbey. Inițial, numele acesteia a fost “Pensionatul Domnesc de Fete” și, după cum și numele îi spune, a activat, precum școală dedicată exclusiv fetelor, în special celor născute în familiile de elită ale vremii. Arhitectura deosebită a acestei instituții poartă semnătura lui Ion Mincu, care a reușit, începând cu anul 1890, să transforme această clădire într-o operă arhitecturală, un simbol al  impresionantului stil neo-românesc ce se afla pe atunci în plină evoluție, fiind, totodată, cea mai amplă lucrare a sa.

Curtea interioară a Școlii Centrale din București, un proiect al arhitectului Ion Mincu. Foto: SoNoRo

Pe 9 iunie artiștii SoNoRo Conac vor concerta la Conacul Alexandru Marghiloman, în Buzău. Construit în a doua jumătate a secolului XIX, fostă reședință a importantului om politic Alexandru Marghiloman, conacul a intrat pe lista monumentelor cu importanță istorică, având o arhitectură tipică pentru casele boierești ale vremii. Pe cele trei niveluri ale construcției se regăsesc 17 încăperi și două terase, care amintesc de eleganța secolului XIX.

Sfârșitul primei săptămâni SoNoRo Conac îi invită pe melomani sâmbătă, 10 iunie, la Muzeul Enescu, în localitatea Tescani, județul Bacău, iar duminică, pe 11 iunie la Castelul Sturdza, Miclăușeni, județul Iași.

Muzeul Enescu din Tescani a fost construit în 1880 de familia Rosetti Tescanu într-un frumos parc dendrologic. După căsătoria lui George Enescu cu Maruca Cantacuzino, născută Rosetti Tescanu, conacul a servit drept resedință pentru familia lui George Enescu.

Castelul Sturdza din Miclăușeni, județul Iași, este una dintre construcțiile de patrimoniu ce abundă în influențe arhitecturale neogotice și pe care l-au ridicat, între anii 1880-1904, Gheorghe Sturdza, împreună cu soția sa, Maria, însă care a fost supus numeroaselor încercări vitrege ale timpului, păstrându-și însă măreția în fața vremii și a istoriei.

Seria de concerte de muzică de cameră SoNoRo Conac din luna iunie va continua în următoarele clădiri de patrimoniu:

Conacul Marghiloman, Hagiești (13 iunie 2017)

Biserica Fortificată, Cincșor (15 iunie 2017)

Castelul Kalnoky, Micloșoara, județul Covasna (17 iunie 2017)

Castelul Daniel, Tălișoara, județul Covasna (18 iunie 2017)

Accesul la concertele SoNoRo Conac este gratuit și se face pe bază de invitație sau rezervare, în limita locurilor disponibile, la: [email protected] sau 0741.190.470. Programul seriei de concerte și mai multe detalii despre SoNoRo Conac sunt disponibile pe: conac.sonoro.ro

***

În 2013, Asociația Sonoro a pus bazele unui nou proiect – SoNoRo Conac- , care își dorește, prin asocierea muzicii cu opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României și a susținut concerte în clădiri de patrimoniu precum Castelul Bran, Conacul Petre P. Carp, de la Țibănești, Palatul Teleki, de la Gornești, Conacul Udriște-Năsturel, de la Herești. În 2014, SoNoRo Conac a desfășurat concerte în clădiri de patrimoniu din toată țara, printre care Vila Dobrușa din Drăgășani, Casa Avramide din Tulcea, Conacul Bellu din Urlați, Conacul Cuza de la Ruginoasa, Conacul Hagianoff – Manasia,  Sinagoga din Bistrița, Castelul Corvinilor din Hunedoara. În 2015, concertele SoNoRo Conac au fost găzduite de Biserica Evanghelică din Herina, Catedrala Romano-Catolică din Alba-Iulia, Biserica fortificată din Viscri, Casa Boema din Cluj-Napoca, Castelul Károlyi–Sala Cavalerilor din Carei, Colegiul Național “Moise Nicoară” din Arad. Printre concertele din 2016 le amintim pe cele de la Castelul Gyulay Ferencz din Mintia, Casa cu Blazoane, Chiojdu, Casa de Oaspeți a Prințului de Wales, Valea Zălanului, și Cetatea Făgăraș.

SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural.

București, 30 mai 2017



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*