Ponturi de la un fotograf: Vlad Eftenie

Un profesionist te învață cum să privești lumea și să obții poze spectaculoase cu telefonul mobil. Una reușită îți poate aduce până la 10.000 de euro la concursul de fotografie Huawei InFocus Awards, cu înscriere până pe 11 august. 

Unul din cei mai apreciați fotografi „cu telefonul mobil” ai momentului, autor de articole de specialitate și expozant frecvent, atât în țară cât și în străinătate, Vlad Eftenie le predă fotografie de arhitectură la Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu” din București. Pasionat de spațiul urban și de fotografia de stradă, este în același timp un „explorator”, un pionier în social media, un căutător în ale tehnicii și un profesionist care se interoghează – pe sine și resorturile sale interioare – permanent. 

Anul acesta, Vlad Eftenie este ambasadorul în România al competiției Huawei InFocus Awards, care se desfășoară în 22 de țări, inclusiv România. Zeci de mii de români s-au înscris deja în competiția care vine cu un mare premiu de 10.000 de euro. La ediția trecută, printre câștigători s-a numărat și un român.

I-am pus lui Vlad câteva întrebări despre arta fotografiei, despre arta fotografiei cu mobilul și despre detaliile la care trebuie să fii atent dacă vrei să înveți să faci poze bune. Iată ce ne-a răspuns:

NG: Vlad Eftenie, ești un fotograf format la școala clasică, pe film. Ce îți aduce în plus ție, ca profesionist, fotografia cu telefonul mobil? 

VE: Fotografia pe film conține în mecanismul său de realizare anumite straturi de timp, pe care dacă le înțelegi, reușești să te educi într-un mod sensibil. A lucra pe film presupune să știi că nu te poți grăbi, mai ales să consumi rezultatul. Îți dezvolți intuiția, ajungi să vezi altfel, simțind. Societatea evoluează însă în viteză. La un moment dat, faptul că foloseam un aparat digital, a ajutat ca imaginile pe care le-am surprins să devină virale, să răspundă spontan unor nevoi din social media. Într-o altă etapă chiar mi-am dorit să mă pot întâmpla spontan, pe mai multe planuri, în direct. Lucrul cu telefonul mobil a făcut posibil acest lucru. Tehnologia evoluează permanent, aparatul foto devine dotarea centrală a telefoanelor actuale. Portabilitate, discreție, spontaneitate, flexibilitate, wide și tele, culori intense, mod alb-negru, acuratețea redării, impact vizual, ușurința în utilizare – sunt câteva din atributele cheie cu care sistemele Huawei mi-au câștigat încrederea și interesul, deja de câțiva ani.

NG: Tehnologia actuală face ca inputul tehnic al fotografului să fie minim. E mai ușor acum ca oricine să „dea lovitura” cu o poză excelentă? Ce alte ingrediente sunt necesare?

VE: Teoretic oricine poate fi astăzi fotograf, doar pentru că poate realiza fotografii. Un studiu arată însă că asta nu determină creșterea calității fotografiei. Așadar, instrumentul singur nu este suficient, așa cum o mașină nu se conduce singură. E nevoie ca fotograful să vadă bine, să vadă frumos, să afle situații relevante, demne de povestit, să fie creativ, să stăpânească bine principii de compoziție, să dizolve emoție, prin declanșare, atunci când fotografiază. Toate acestea țin de fotograf și de exersarea talentului și viziunii sale. Telefonul, aparatul foto devin atunci instrumente ale expresivității și afirmării amprentei fotografului. Telefonul doar înregistrează, notează, fotografia este realizată prin ochiul privitorului.

NG: Există locuri mai bune de fotografiat și locuri mai puțin bune? Ce rol joacă spațiul în fotografie și cum îl alegi?

VE: Se poate fotografia absolut orice și oriunde. Experiența arată că percepem lumea printr-un filtru. Vedem ceea ce știm să recunoaștem. Observăm ceea ce ne spune ceva. Cadrul cotidian urban este un spațiu definitoriu pentru aceste afirmații. Fotografiez orașul de 15 ani și în continuare mi se spune „interesant, eu nu am văzut asta, deși trec zilnic pe acolo”. Ca să poți să vezi, trebuie întâi să crezi. Eu cred că există magie oriunde, de jur-împrejur, cu acest filtru privesc și încerc să pun într-o lumină bună ceea ce descopăr. Spațiul este definit prin elemente simple și complexe, vizibile și intuite. Linii, suprafețe, volume, texturi, materiale, tonuri, umbre și lumini, profunzime, perspectivă, vibrație. Pe mine, cel puțin, mă încântă să le transform în imagini. Atunci când ceva din mine vibrează, e semn că acolo e ceva de descoperit, mecanismul e simplu. De aceea e bine să ne antrenăm să simțim, altfel imaginile vor fi doar un răspuns rațional în fața unei situații grafice, cu potențial fotogenic. Emoțional și rațional, împreună pot defini un gest cu adevărat complet. Mai degrabă spațiul, situațiile te aleg ele, te cheamă.

NG: Ce rol joacă emoția? Are fotograful nevoie de pregătire emoțională ca să știe cum să caute – sau să poată recunoaște – un moment de grație?

VE: Când cineva mă întreabă cum să facă fotografii mai bune, îl indemn să se lase emoționat și să exprime asta, prin fotografiere. Astfel imaginile capătă identitate, unicitate, pentru că în fața unui subiect, ne putem emoționa și avea trăiri atât de diverse, diferite. Doar că nu e așa ușor să ne lăsăm să fim vulnerabili, și atunci fotografia devine un bun antrenor al inteligenței emoționale. Să recunoști ce simți, să transformi, sunt mecanisme complexe, dar atât de frumos de pus în operă. Momentul se simte, se pregătește, se trăiește închizând gândurile. E un adevărat exercițiu “zen”. Concomitență, vibrație, moment, spațiu, timp și emoție aduse în armonie, punct culminant și consumare decisivă, toate înseamnă să fii prezent. E o recunoaștere spontană a ceea ce nu știi unde să cauți, nu știi cum arată, dar pe care îți dorești cu toata ființa să îl dezvălui. Iar asta face posibilă devenirea înspre ființare. Lumea capătă formă împreună cu tine, ca observator atent și conectat, prezent. Da, nu e ușor de fapt să faci fotografie. Dar e atât de frumos!

 

NG: Există tips and tricks pentru o fotografie mai bună? O fotografie de concurs? Ne poți da câteva exemple?

VE: „Mai bun” este relativ. Există însă „relevant”, „memorabil”. O imagine ar putea fi corectă, înainte de toate, dar chiar și așa, există riscul să nu spună nimic. Și privitorul are un rol decisiv în trezirea semnificației unei imagini. Pe scurt, o imagine „bună” are un centru de interes, comunică ceva important, folosește cu abilitate tehnicile de compoziție pentru a descrie o senzație de spațialitate. Este atent construită, cu grijă la detalii, este echilibrată. Nimic nu e în plus, nimic nu lipsește. Vibrează, emoționează, se cere privita și re-privită. Este autentică. În contextul unui concurs, trebuie să îi respecte tema, regulile, dar în același timp să-și evidențieze personalitatea, elementele care o scot în prim plan, în fața altor imagini, prin creativitate, prin capacitatea de a spune ceva nou. Am avut bucuria să câștig premiul unei categorii în cadrul unei competiții internaționale cu o fotografie de stradă realizată în apropierea casei. Ceilalți 120.000 de concurenți păreau că au mers în cele mai exotice locuri din lume. Am mizat pe emoție, pe intuiție, atunci când am făcut poza, dar și când am înscris-o în concurs. Nu există rețete, de fapt, ci câteva principii cu rol de ghid.

NG: Cum știe un fotograf că merită să își măsoare forțele la un concurs mare de fotografie? Când te poți considera pregătit? Cum te autoevaluezi?

VE: Apare de la un moment dat o nevoie de exprimare, de a arăta și celorlalți ce faci tu, cum simți. E ca o „foame”, dinspre înăuntru spre afară. Și atunci trebuie să știi să te evaluezi, să selectezi esența. E un proces dificil, pentru că un autor rămâne atașat de produsul său, iar obiectivitate pură nu există. Fac 100 de poze, aleg cinci, postez două. Și poate că cea mai bună imagine nu trece de prima selecție. Legat de postări, like-urile nu conferă valoare absolută unei imagini. E un răspuns spontan, contextual, al unui public, și atât. Se spune că o imagine, un produs, care place tuturor, nu are în fapt o valoare. Trebuie revenit asupra imaginilor din când în când, în timp devenim capabili să înțelegem adevărul lor. Îndemn cititorii să participe la concursuri, e o bună metodă de evaluare. Trebuie să știi însă că juriul e alcătuit din oameni, cu priviri subiective, și că nu există rețeta succesului. Devii pregătit odată cu câștigarea unui stil de exprimare, cu conștientizarea calității și valorii mesajului tău vizual.

 

Despre competiția Huawei InFocus Awards

Huawei a lansat competiția de fotografie Huawei InFocus Awards, oferind posibilitatea tuturor pasionaților de fotografie cu smartphone-ul să își împărtășească viziunea asupra lumii moderne. Utilizatorii de smartphone-uri Huawei își pot înscrie fotografiile sau videourile până la data de 11 august 2019. 

Pasionații de fotografie își pot înscrie cadrele pe platforma dedicată competiției:

https://campaign.consumer.huawei.com/infocusawards/ro/  în cinci categorii care au ca scop explorarea limitelor expresiei vizuale: #Emotion Tag, Hello, Life!, Faces, Going the Distance, Storyboard sau în cea dedicată clipurilor video: Life Now.

Fotografiile înscrise vor fi prezentate într-o galerie online și vor face subiectul unui vot public, până la data de 11 august 2019. În etapa următoare, cele mai bune fotografii vor fi evaluate de membrii unui un juriu format din experți și fotografi celebri:

Marele câștigător al competiției Huawei InFocus Awards va fi recompensat cu un notebook Huawei MateBook 13, un Watch GT, suma de 10.000 de euro și un voucher în valoare de 250 de dolari pe TripAdvisor.

Premiul pentru câștigătorii fiecărei categorii va consta în câte un Matebook 13, un Watch GT, un Huawei P30 Pro și 2.000 de euro. De asemenea, ei vor intra în posesia unui voucher în valoare de 250 de dolari pe TripAdvisor. Ocupanții locurilor doi și trei vor primi câte un smartphone Huawei P30 Pro, respectiv un Huawei P30. De asemenea, câștigătorul desemnat de public va fi recompensat cu un Huawei P30 Pro și un Watch GT.

 

1 Comment

  1. Domnule Vlad fac fotografie de foarte mulți ani ca și dumneata acum.
    Dacă aveți anumite idei interesante in arta fotografiei nu spun nu, sunt adeptul de a învața lucruri noi pentru mine ,indiferent de varsta!

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*