Mihai Plătică, la Gaep

Mihai Plătică, Regolith Simulant, 2021, inkjet print, 24 x 36 cm

Prima expoziție personală a lui Mihai Plătică la Gaep: Peisaje vibrante, fotografii asociate cu elemente chimice, refractografii și obiecte vopsite cu Vantablack.

Pășiți într-o lume de peisaje vibrante, fotografii asociate cu elemente chimice, refractografii și obiecte vopsite cu Vantablack, cel mai negru negru, odată cu prima expoziție personală a lui Mihai Plătică la Gaep. Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, Alpher-Bethe-Gamow va putea fi vizitată între 6 martie și 8 mai 2021.

Titlul expoziției face referire la un articol considerat a fi fundamentul științific al teoriei Big Bang: The Origin of Chemical Elements (Originea elementelor chimice), de Ralph Alpher, Hans Bethe și George Gamow. Supranumit articolul Alpher-Bethe-Gamow și publicat în 1948, el prezintă un model matematic ce explică procesele care au dus la sinteza primelor nuclee de elemente chimice la începutul Universului.

Prin lucrările sale, Mihai Plătică realizează propria cercetare asupra unor moduri de explicare și înțelegere a creației. Dacă oamenii de știință folosesc formule pentru a controla relativitatea cercetării, artistul folosește modele de analiză a realității caracteristice fotografiei, precum modelul cromatic RGB. Componente-cheie ale expoziției sunt o serie de peisaje cu profil de culoare schimbat. Manipulând modelul cromatic al acestor fotografii, Mihai Plătică obține întinderi de apă, cer sau pământ în culori vibrante. Imaginile, explică el, „propun un exercițiu de remediere vizuală a lumii noastre”.

Mihai Plătică, Chromatic Waves 1, 2021, inkjet print, 24 x 36 cm

Interesul lui față de fenomene naturale și diverse forme de materialitate reiese, în expoziție, din fotografii axate pe forțe ale naturii sau formațiuni subterane. În ce măsură poate fotografia să surprindă complexitatea a ceea ce ne înconjoară este o întrebare aflată în centrul practicii lui Mihai Plătică.

Universul Alpher-Bethe-Gamow mai cuprinde, printre altele, lucrări ce asociază peisaje și elemente chimice – juxtapuneri bazate pe faptul că în natură există analogii neașteptate, explicabile prin compoziția materiei – și refractografii, compoziții abstracte generate de lumină refractată și fotografiere fără obiectiv.

Alături de fotografii, pentru care artistul proiectează rame cu un design aparte, specific fiecărei imagini, vizitatorii vor descoperi în galerie obiecte ingenioase, precum capsule de hidrogen și heliu, cele mai răspândite elemente chimice din Univers, și o suliță vopsită cu Vantablack, cel mai negru negru, capabil să absoarbă până la 99,965% din lumina vizibilă. În contextul expoziției, ele funcționează ca artefacte ale unei lumi care așteaptă să fie reconstruită.

Despre Mihai Plătică

Născut în 1983, Mihai Plătică a absolvit Fotografia la Universitatea de Artă și Design (UAD) din Cluj-Napoca, orașul unde trăiește și lucrează în continuare. Expozițiile lui personale anterioare, Pillars of Creation (2019) și The Wide Open Skin (2016), au fost prezentate de galeria BARIL. În 2020, a participat la Departures From the Sphere, o expoziție de grup desfășurată în trei orașe diferite, în cadrul proiectului de coproducție europeană Both Ways, parte din EuroScience Open Forum (ESOF2020, Trieste).

Adresa Gaep: Strada Plantelor 50, București