Ecosistemele și ce primim de la ele – expoziție foto

Foto: Dan Dinu

Ziua Internațională a Zonelor Umede a fost sărbătorită printr-o expoziție foto despre Principalele Ecosisteme ale României și bunurile pe care ni le oferă.

Expoziția semnată Dan Dinu și deschisă între 2 și 17 februarie la Biblioteca Națională a României ilustrează patru dintre ecosistemele României și serviciile oferite de ele.

Beneficiile naturii cu care suntem cel mai familiarizați sunt serviciile de furnizare, care sunt servicii tangibile, cum ar fi culturile care cresc din solul ferti, laptele proaspăt muls, plantele medicinale, apa de izvor sau lemnul. Dar există multe altele, adesea intangibile. Răcoarea atunci când intrăm în pădure într-o zi toridă de vară, aerul curat, rădăcinile adânci ale brazilor care fixează solul intră în categoria serviciilor de reglare și mentenanță, în timp ce frumusețile naturii pe care le fotografiem sau cu care ne delectăm sau ne relaxăm făcând sport sau mergând în vacanță în zone cu peisaje aparte se numesc servicii culturale.

în final însă, fie că e vorba de hrană, de calitatea aerului sau a apei, de protecția în fața evenimentelor meteo extreme sau de frumusețea și liniștea dintr-o zonă naturală, toate aceste servicii sunt cuantificabile – pentru că ne pot crește cresc calitatea vieții și prosperitatea. Modul în care ne gestionăm activitățile zilnice și în care factorii de decizie acționează au un rol esențial în asigurarea integrității naturii și, implicit, a bunăstării noastre pe termen mediu și lung.

Natura în deciziile publice

Obiectivul Strategiei UE în domeniul biodiversității pentru 2020, adoptată în 2011, este stoparea pierderii biodiversității și a degradării serviciilor ecosistemice din UE până în 2020 și refacerea acestora, pe cât posibil, odată cu sporirea contribuției UE la combaterea pierderii biodiversității pe plan mondial. România se aliniază acestui obiectiv implementând la nivel național procesul MAES (Mapping and Assessment of Ecosystems and their Services) prin care ecosistemele și serviciile acestora sunt cartate și evaluate la nivel național.

Imaginile realizate de către fotograful Dan Dinu fac parte dintr-un proiect național, „Demonstrarea și promovarea valorilor naturale pentru a sprijini procesul decizional în România”, susținut de Agenția Națională pentru Protecția Mediului, în parteneriat cu Institutul Norvegian pentru Cercetarea Naturii, WWF-România şi Agenţia Spaţială Română. Principalul său rezultat este tocmai  implementarea procesului MAES.

Informațiile obținute pot avea o valoare ridicată în acțiunile de adaptare la schimbările climatice (protecția împotriva inundațiilor sau prevenirea incendiilor forestiere), în politicile regionale (planificare urbană și crearea infrastructurii verzi), în politica privind apa (asigurarea aprovizionării cu apă, pescuitul sportiv, turismul și conservarea naturii), în protecția costieră și în multe alte sectoare, cum ar fi agricultura, silvicultura, energia regenerabilă, acvacultura sau planificarea regională. Rezultatele vor fi disponibile factorilor instituționali sau privați relevanți în vederea unei dezvoltări durabile, având la bază date cuprinzătoare și de încredere despre starea biodiversității, ecosistemelor și a serviciilor ecosistemice, precum și capacitatea de a monitoriza schimbarea acestora.

O mai bună înțelegere a naturii, deci a ecosistemelor și a serviciilor oferite de ele, este esențială în procesul decizional și de elaborare a politicilor publice sectoriale ce urmăresc dezvoltarea durabilă, în limitele oferite de natură.

Foto: Dan Dinu

Expoziția este organizată în parteneriat cu Biblioteca Națională Română și este realizată în cadrul proiectului „Demonstrarea și promovarea valorilor naturale pentru a sprijini procesul decizional în România” cu sprijin financiar din partea granturilor SEE 2009-2014, în cadrul programului RO02 – „Biodiversitate și servicii ale ecosistemelor” (pentru care Ministerul Mediului este Operator de Program). Proiectul este implementat de Agenția Națională pentru Protecția Mediului, în parteneriat cu Institutul Norvegian pentru Cercetarea Naturii , WWF-România şi Agenţia Spaţială Română.