Câte stele sunt pe cer?

Foto: 123rf

În luna septembrie, în holul Muzeului Municipiului București – Palatul Suțu, vor avea loc două prezentări de astronomie, ținute de coordonatorul Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”, Adrian Șonka. Veți afla răspunsuri la întrebări precum câte stele sunt pe cer sau ce s-ar întâmpla dacă ar cădea un asteroid în București. Prezentările sunt interactive, cu date obținute în timp real și cu siguranță că nu vă vor plictisi.

Impact cu asteroizii. Care sunt șansele?

Peste 15.000 de asteroizi din sistemul solar au traiectorii care îi aduc în apropierea Pământului, iar multe corpuri cerești poartă amprentele a milioane de ciocniri devastatoare. În prezentarea aceasta veți vedea câți asteroizi s-au descoperit până în prezent, câți ne amenință planeta și ce s-ar întâmpla dacă unul dintre ai ar avea GPS și ar cădea într-un loc binecunoscut din București.

„La muzeu avem prezentări o dată la două săptămâni, acum un an aveam chiar săptămânal, între timp s-a mai rărit publicul. În prezentarea despre asteroizi aflăm ce s-ar întâmpla dacă ar cădea un asteroid, cum arată craterele în funcție de mărime și ce s-ar întâmpla dacă ar cădea în București un asteroid”, spune coordonatorul Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”, Adrian Șonka.

Ce s-ar întâmpla dacă ar cădea un asteroid în București?

„Depinde unde cade. Dacă aș fi la serviciu nici nu ar conta cât de mare ar fi asteroidul. Nu supraviețuim noi aici în zona Universitate – Romană. În prezentare, le arăt oamenilor și un asteroid mai spectaculos care are 30 km. Sunt câțiva care se apropie de Pământ și care au mărimea asta, ce-i drept nu au orbite care să se intersecteze cu orbita noastră, dar în timp, în mii de ani, nu ști niciodată cum se modifică orbita. Prezentarea cu asteroizii este foarte frumoasă, mai ales că acum avem la îndemână date în timp real despre asteroizii care au trecut pe lângă noi sau care vor trece. Nu este o prezentare în PowerPoint”, mai spune Adrian Șonka.

Data: 2 septembrie.

Câte stele sunt pe cer

Cerul este plin de stele, aproximativ 6500 sunt vizibile dintr-un loc oarecare, de-a lungul anului. Din orașele poluate luminos se văd și mai puține stele, dar în Univers veți găsi în număr foarte mare. În această prezentare veți vedea efectiv câte stele s-au descoperit până în prezent, câte se pot vedea prin marile telescoape, dar și ce alte tipuri de obiecte să găsesc în Univers.

„Le spun oamenilor exact câte stele sunt pe cer. Până la câte stele s-a măsurat distanța, câte stele duble s-au descoperit, câte s-au cartografiat. Sunt prezentări cu date reale. Am descărcat liste cu stele și le pun pe rând să ruleze prin intermediul unui program special. Oamenii rămân destul de mirați că sunt atât de multe stele”, concluzionează Adrian Șonka.

Data: 26 septembrie.

Bine de știut

Prețul pentru un bilet este de 5 lei. Prezentările durează aproximativ 50 de minute, nu sunt recomandate copiilor sub 8 ani și nu se țin dacă în sală sunt mai puțin de 10 persoane. Locurile sunt limitate la 80 și se ocupă în ordinea sosirii, începând cu 18:30. Prezentarea începe la 19:05 sau mai devreme, dacă locurile din sală se ocupă înainte.