Proiect de conservare pentru Codrii Seculari de la Strâmbu Băiuț

Codrii Seculari de la Strâmbu-Băiuț (Maramureș), parte a Patrimoniul Mondial UNESCO. © James Morgan/ WWF

WWF-România, alături de Direcția Silvică Maramureș și Primăria Comunei Băiuț anunță într-un comunicat de presă începerea implementării proiectului “Elaborarea Planului de Management pentru situl de importanță comunitară ROSCI0285 Codrii Seculari de la Strâmbu Băiuț”.

Situl adăpostește prima pădure virgină identificată și protejată de WWF, care în 2017 a devenit parte a Patrimoniului Mondial UNESCO. Prin acest proiect se vor urmări instituirea unor măsuri de conservare, colectarea de date din teren, evaluarea amenințărilor și presiunilor asupra speciilor și habitatelor din zona țintă. În același timp, vor fi identificate și promovate modalitățile optime de a utiliza resursele naturale din acest sit.

În primă fază se vor strânge datele care vor sta la baza realizării planului de management, apoi va fi realizat un inventar al speciilor și habitatelor și va fi efectuată evaluarea stării de conservare a acestora. În paralel, vor fi demarate și activități privind impactul antropic asupra sitului de importanță comunitară. Cele două categorii de informații primare vor fi analizate în cadrul a trei ateliere de lucru, unde datele referitoare la biodiversitate și cele privind impactul activităților umane vor fi corelate generând metode și protocoale de monitorizare, precum și măsuri de diminuare ale amenințărilor, se mai arată în comunicat. Serviciile ecosistemice și activitățile tradiționale pot fi sursa viitoarei dezvoltări a comunității locale de aici.

După întocmirea planului de management vor urma procedurile legale de avizare și aprobare, astfel încât aceste măsuri să fie implementate cu succes.

La nivel local, WWF-România își propune să promoveze valorile biodiversității din aceasta arie naturală protejată, implicând într-o cât mai mare măsură comunitățile din zonă – astfel, localnicii vor descoperi care sunt speciile de aici, care este importanța lor și ce pot face pentru a le proteja.

Despre Codrii Seculari de la Strâmbu Băiuț

Din 2005 au fost demarate demersurile pentru ca aria să fie protejată, iar în 2011 a fost desemnată sit de importanță comunitară ROSCI0285.

Aici sunt prezente cele mai bine conservate păduri virgine de amestec din zona Munților Carpați, grupa Orientală. În acest sit sunt întâlnite carnivore mari (lupul, ursul, râsul, pisica sălbatică), păsări răpitoare de zi și de noapte, precum și barza neagră sau ciocănitoarea neagră.

În iulie 2017, circa 20% din suprafața sitului a fost adăugată în Patrimoniul Mondial UNESCO, alături de alte șapte păduri seculare de fag din România.

Sursa: WWF România