București Modernist Art Deco

Gara de Nord a fost remodelată și extinsă în stil Art Deco în 1935.

Un nou proiect cultural își propune să îi reîmprietenească pe locuitorii Capitalei cu patrimoniul Modernist Art Deco.

De ce Art Deco?

Pentru că Bucureștiul are un patrimoniu Art Deco bogat, care datează din perioada interbelică și care merită atenția noastră. Spiritul Art Deco „ne învață, din perspectiva postmodernității, să apreciem nuanțele, semitonurile și detaliile care dau vieții culoare și pitoresc; să ne acceptăm în nevoia noastră umană de ornament, de ludic și de superfluu; să ne recâștigăm bucuria de a trăi.” spune conf. dr. arh. Mihaela Criticos, în lucrarea „Art Deco sau Modernismul bine temperat”. 

Calea Victoriei 35. Arh Louis Weeks și Edmond Van Saanen-Algi, ing. Walter Troy, D. Stan
Imobil cu apartamente, str. Grigore Alexandrescu 60
Imobil cu apartamente, str. Mitropolit Nifor 2

Inițiatorul acestui proiect este designerul Dragoș Dogaru, care de-a lungul a 7 ani de plimbări prin oraș a descoperit arhitectura deco-modernistă și a documentat-o într-o colecție fotografică.  

“Acest patrimoniu este datorat unei generații de arhitecți de nivel european și se poate regăsi în zone istorice ale Bucureștiului precum bulevardele moderne Dacia,Magheru sau Carol I și numeroase ansambluri sau zone rezidențiale construite între cele două răziboaie mondiale,” spune Dragoș Dogaru în prefața volumului. 

Termenul Art Deco a apărut în Franța și se referea la Expoziția Internațională de Arte Decorative și Industriale Moderne (1925). Mișcarea artistică s-a extins apoi în toată Europa, fiind percepută ca o reacție la estetica Art Nouveau. Nu este de mirare că fenomenul a ajuns inclusiv la noi, având în vedere “orientarea spre Franța a societății românești, dar și modernitatea afabilă a esteticii Art Deco.”

“Acest ansamblu eclectic de tendințe arhitectural-artistice specifice perioadei interbelice este caracterizat prin asocierea originală dintre atitudinea modernă, orientată spre progres, și o vocație ornamentală care transformă orice obiect într-o sursă a plăcerii”, spune conf. dr. arh. Mihaela Criticos în introducerea volumului B:MAD.

Jean Monda, George Negoescu, Tiberiu Niga, Arghir Culina, George Cristinel sau Alexandru Zamfiropol sunt arhitecții care își pun semnătura pe multe dintre imobilele prezentate în acest ghid. 

“Inestimabilul patrimoniu deco al Bucureștiului este în același timp fragil și vulnerabil în fața intereselor imobiliare agresive, a intervențiilor necontrolate și a indiferenței sau a lipsei de recunoaștere din partea autorităților, a publicului și chiar a specialiștilor. Noua campanie de polistirenizare a fațadelor din ultima perioadă a alterat și continuă să altereze nenumărate clădiri Art Deco și delicata lor plastică arhitecturală, provocând pierderi ireversibile”, atrage atenția conf. dr. arh. Mihaela Criticos.

Când spui Art Deco spui matriale tradiționale precum piatra, cărămida, fierul forjat, ceramica asociate cu unele industriale precum inox, aluminiu. Motivele precum laurii sau coloanele se combină cu ornamente abstracte: sonde, conducte, arcuri voltaice.

Facultatea de Drept, arh. Petre Antonescu – realizată în stil neoclasic, cu influențe Art Deco între anii 1934 – 1936.

Volumul bilingv român-englez „București/Bucharest: Modernism Art Deco 1920-1945. Un ghid vizual de arhitectură. A Visual Guide to Architecture” este un proiect igloo media și cuprinde o selecție de peste 100 de imobile și detalii ale acestora incluse în patrimoniul București: Modernism Art Deco.

Textul este semnat de conf. dr. arh. Mihaela Criticos, imobilele incluse au fost documentate de dr. arh. Sidonia Teodorescu, iar prefața îi aparține lui Dragoș Dogaru, inițiatorul B:MAD, care a realizat o bună parte a materialului fotografic. Conținutul editorial al proiectului este coordonat de conf. dr. arh. Françoise Pamfil.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*