Noua expoziție de la Gaep readuce la viață lucrări din anii ’80 ale lui Mircea Stănescu

Mircea Stănescu, Meditație asupra măsurii. Panou 1, 1986, tehnică mixtă, 111 x 135 cm, prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep.

Gaep prezintă Meditation upon Measure (5 iunie – 31 iulie 2021), o incursiune în practica din anii ’80 a lui Mircea Stănescu, prin intermediul unui corp important de lucrări restaurate cu ocazia expoziției.

Desfășurându-se pe ambele etaje ale galeriei, expoziția personală contextualizează această decadă de activitate a artistului atât în raport cu perioada mai recentă de creație, cât și în raport cu circumstanțele în care a debutat și a lucrat generația ’80.

Unul dintre artiștii formați în laboratoarele experimentale ale Atelier 35 din București și Sibiu în anii ’80, Mircea Stănescu lucrează cu medii variate: desen, fotografie, colaj, obiect, tapiserie, video, pictură. Este interesat să înțeleagă identitatea și subiectivitatea și propune perspective nuanțate asupra istoriei și memoriei.

Așa cum notează Liviana Dan, curatorul expoziției de la Gaep, „în anii ’80 făceai artă pentru că îți plăcea să faci artă. Să regândești cadrul, limitele. Experimentat în această dimensiune, Mircea Stănescu oferă un reportaj tematic, stilistic, personal și revelator despre coșmarul istoriei, puterea corpului, despre luciditate, revoltă, materialitate.”

Meditation upon Measure (Meditație asupra Măsurii, titlu preluat de la o serie de trei lucrări din 1986) recuperează colaje de mari dimensiuni și alte lucrări în tehnică mixtă pe hârtie sau material textil, realizate în ultimul deceniu al regimului comunist. Deteriorate odată cu trecerea anilor, ele au fost restaurate în 2021, pentru această expoziție. O mare parte dintre ele sunt, astfel, prezentate public în premieră.

Mircea Stănescu, Untitled, 1989, tehnică mixtă, 141 x 135.5 cm, prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep.

Pentru Mircea Stănescu, colajul reprezintă un mijloc de expresie ales deliberat. „Colajul”, spune el, „deconspiră accesul la straturile culturii tipărite universale. Într-un mediu totalitar, «epoca samizdatului» a însemnat accesul la cultură pe apucate, la cărți «pe furate». Comunicarea era otrăvită. Riscurile erau deghizate. (…) Colajul exprimă o nemulțumire instinctivă, un reflex al unui existențialism falit, cu sertarele goale, ce purta stigmatul convulsiv al propagandei roșii.”

Forța vizuală și prezența impunătoare a acestor colaje de peste 2,5 metri înălțime intră în dialog, în expoziție, cu intensitatea poetică a lucrărilor abstracte. Privite împreună, lucrările funcționează ca un fragment de istorie culturală ce readuce în atenție activitatea unui artist din generația ’80 care – și prin practica de atelier, și prin demersul de a conduce Atelier 35 din Sibiu – a jucat un rol în conturarea unei sfere publice alternative, a underground-ului artistic din perioada respectivă.

Scurtă biografie

Mircea Stănescu (născut în 1954, trăiește și lucrează în Sibiu) a studiat tapiseria la Universitatea de Arte din București. Lucrările lui au fost expuse recent la Kunsthalle Bega (Timișoara, 2021), Muzeul Național de Artă Contemporană – MNAC (București, 2020), Granpalazzo (Chigi/Roma, 2017) și Muzeul Vargas (Manila, 2016). A participat la bienale precum Novi Sad Biennale (1999), Periferic 3 din Iași (1999) și Art Encounters din Timișoara (2017). Meditation upon Measure este cea de-a treia sa expoziție la Gaep, după ‘Seeing Ourselves Sensing’ (expoziție de grup, 2017) și Abstract Matters (expoziție personală, 2015).

Gaep: Strada Plantelor 50, București

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*