Noi specii descoperite într-o zonă ameninţată de barajul Xayaburi – WWF

Un liliac cu denumire inspirată de înfăţişarea-i diavolească, un peşte subteran orb, o viperă cu ochi rubinii şi o broască ce cântă asemenea unei păsări se regăsesc printre cele 126 de specii nou identificate de către oamenii de ştiinţă în regiunea Marelui Mekong în 2011 şi descrise într-un raport WWF.

Printre cele zece specii caracterizate de raport drept ”extraterestre” se află liliacul cu nas-tub Belzebub, o creatură mică dar cu aspect demonic ce a fost observată numai în Vietnam. Liliacul Belzebub, asemenea altor doi lilieci cu nas-tub descoperiţi în 2011, depinde de pădurea tropicală pentru a supravieţui şi este în mod special vulnerabil la defrişare. În numai patru decenii, 30% dintre pădurile din regiunea Marelui Mekong au dispărut.Murina beelzebub. Foto Gábor Csorba

”În timp ce decoperirile din 2011 confirmă Mekongul ca o regiune cu o biodiversitate impresionantă, multe dintre speciile proaspăt identificate se zbat să supravieţuiască în habitatele lor în plină degradare”, a spus Nick Cox, Manager Program Specii din Marele Mekong în cadrul WWF. ”Doar investind în conservarea naturii, în special în ariile protejate, şi stimulând economia verde, le vom putea proteja şi vom păstra speranţa de a descoperi alte specii interesante în anii viitori.”

O nouă specie de pisică de apă, ”mergătoare” (Clarias gracilentus), descoperită în râurile dulci de pe insula vietnameză Phu Quoc, se poate deplasa în mediul terestru utilizându-şi aripioarele pectorale pentru a se ridica în poziţie dreaptă, în timp ce se unduieşte ca un şarpe. Iar un peşte minuscul (Boraras naevus), de numai 2 cm, a fost găsit în sudul Thailandei şi denumit după pata neagră albăstruie de pe corpul său strălucitor. Un alt peşte, roz-perlat, din familia crapilor, a fost găsit în zona de captare a râului Xe Bangfai, un afluent al fluviului Mekong din centrul Laos-ului, ce se întinde pe 7 km în subteran, prin carsturi de calcar.

O nouă specie de broască de copac descoperită în păduri de mare altitudine din nordul Vietnamului emite un sunet complex, ca de pasăre. În timp ce multe broaşte de sex masculin atrag femelele prin strigăte repetitive, broaştele de copac din Quang scot un sunet nou de fiecare dată. Nu există două sunete la fel, iar fiecare individ îmbină fluierăturile şi ciripelile într-o ordine unică.Gracixalus quangi. Foto Jodi J. L. Rowley

Mekongul adăposteşte aproximativ 850 specii de peşti şi face posibilă funcţionarea celei mai mari şi productive ferme piscicole continentale din lume. Decizia Laos-ului de a construi barajul Xayaburi pe cursul principal al fluviului Mekong reprezintă o mare ameninţare pentru biodiversitatea extraordinară a regiunii Mekong şi pentru capacitatea acestei eco-regiuni de a oferi beneficii comunităţilor de pe cuprinsul Asiei de sud-est, în sensul de a susţine viaţa a 60 de milioane de oameni.

”Fluviul Mekong susţine un nivel de biodiversitate acvatică ce se situează pe locul 2 în lume, imediat dupa fluviul Amazon”, a adăugat Cox. ”Barajul Xayaburi ar reprezenta o barieră de nestrăpuns pentru multe specii de peşti, semnificând suprimarea vieţii sălbatice, atât cea deja cunoscută, cât şi cea încă rămasă nedescoperită.”