Campanie globală împotriva risipei de alimente

Mâncare recuperată de la gunoi, de la magazinele de pe 3rd Avenue, în Manhattan. Foto Alex Masi/CORBIS

Mici modificări de compartiment din partea consumatorilor şi vânzatorilor cu amănuntul ar putea reduce risipa de alimente, care trimite la lada de gunoi anual 1,2  miliarde  de tone de mâncare.

Acesta este scopul noii campanii lansate pe 22 ianuarie 2012 de Programul de Mediu al Naţiunilor Unite (UNEP) şi Organizaţia pentru Agricultură şi Alimente (FAO).

Circa o treime din hrana produsă anual în lume se pierde în procesele de producţie, distribuţie şi consum. Risipa se petrece la distribuitorii cu amănuntul şi la consumator, şi în special în ţările dezvoltate. Risipa pe cap de locuitor în Europa şi America de Nord/Oceania este de 115 kg pe an, în timp ce în Africa Sub-Sahariană şi Asia de Sud-Vest ea este  de numai 6-11 kg pe an.

“Într-o lume cu 7 miliarde de oameni, care vor ajunge 9 miliarde în 2050, risipa de mâncare e o absurditate – economică, ecologică şi etică, a spus sub secretatul general ONU şi directorul executiv al UNEP, Achim Steiner. Pe lângă costurile alimentelor, se risipesc terenurile, apa, îngrăşămintele folosite pentru a o produce, ca să nu mai pomenim de emisiile de gaze cu efect de seră”.

José Graziano da Silva, director general FAO, crede că această direcţie inacceptabilă poate fi schimbată. “În ţările industrializate, aproape jumătate din mâncarea aruncată, circa 300 de milioane de tone pe an, ajunge la gunoi pentru că producătorii, distribuitorii şi consumatorii renunţă la produse care sunt bune pentru consum. E mai mult decât producţia netă de alimente din Africa Sub-Sahariană şi ar fi suficient pentru a hrăni cei în jur de 870 de milioane de oameni care suferă de foame în lume”.

Campania va urmări să implice familii, supermarketuri, lanţuri hoteliere, şcoli, cluburi, companii, primării şi lideri de opinie din toată lumea.

Sugestii pentru consumatori şi distribuitori şi o platformă pentru cei care doresc să se implice se pot găsi pe siteul campaniei, www.thinkeatsave.org.



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*