O nouă verigă din lanţul evoluţiei

Faimosul depozit cambrian Chenjiang e foarte similar cu acela din care provine fosila. Foto Qin Qing/Xinhua Press/Corbis

O nouă fosilă de artropod le-a dezvăluit cercetătorilor unul din primele şi cele mai simple membre folosite la hrănire, precum şi o formă de sistem nervos extins în spatele capului.

Descoperirile au fost publicate cu două zile în urmă în revista Nature. Potrivite site-ului Universităţii Cambrige, aceste fosile „au ridicat capacul, la propriu“ asupra unui capitol necunoscut din evoluţie – practic, carapacea artropodului Chenjiangocaris kunmingens era dată peste cap, lăsând să se observe perfect alcătuirea internă.

Pe lângă organul folosit de vietate pentru a-şi impinge în gură nisipul de pe fundul mării, din care filtra material organic pentru a se hrăni, a mai fost scos la iveală şi sistemul nervos post-cefalic, un singur fir, o formă foarte primitivă a ceea ce există la vietăţile similare de azi.

„Cum biologii se bazează eminamente pe apendicele capului pentru a clasifica grupele de artropode, descoperirea noastră e un punct crucial în reconstruirea istoriei evoluţiei şi relaţionarea acestor animale, cele mai abundente şi mai diverse de pe pământ”, a spus Javier Ortega-Hernandez, de la Departamentul de Ştiinţe ale Pământului din Cambridge.

Fosila a fost găsită la Xiaoshioba, un depozit din Cambrian din sudul Chinei, şi datează de la începuturile perioadei cunoscute sub numele de „explozia cambriană”, când viaţa s-a diversificat de la organisme multicelulare prea puţin cunoscute astăzi la animale marine foarte diverse – primul pas evolutiv clar către regnul animal actual.

Xiaoshioba e extrem de bogat în fosile, în mod similar cu depozitul cambrian Chenjiang, din aceeaşi regiune, devenit acum parte din Patrimoniul Mondial UNESCO.

Citeşte tot articolul pe site-ul Universităţii Cambridge.