Drumuri bune, drumuri rele

Drumuri si dezvoltare urbana in jungla amazoniana. Foto Ian Trower/Robert Harding World Imagery/Corbis

Multe drumuri provoacă pagube ireparabile în natură, dar drumurile planificate corespunzător ar putea ajuta mediul

Doi lideri ecologişti spun că proliferarea rapidă de drumurilor pe întreaga planetă distruge iremediabil mediul, dar dacă ar fi concepute corespunzător, drumurile ar putea ajuta, de fapt, o dezvoltare sustenabilă, arata un articol publicat în revista Nature.

“Furnizorii de cherestea, antreprenorii de mine şi alţi constructori de drum trasează drumuri aproape peste tot, inclusiv în locuri unde pur şi simplu nu au ce căuta, cum ar fi zonele sălbatice,” spune profesorul Andrew Balmford de la Universitatea Cambridge. “Unele dintre aceste drumuri provoacă adevărate dezastre ecologice.”

“Situaţia actuală este în mare măsură haotică, afirmă profesorul William Laurance de James Cook Universitatea în Cairns, Australia. “Drumurile ajung aproape peste tot şi adesea deschid o cutie a Pandorei în ceea ce priveşte problemele de mediu.”

“Uitaţi-vă numai la jungla amazoniană,”, a mai spus Laurance. “Peste 95 la sută din toate distrugeri şi incendii apar la nu mai mult de 10 de kilometri de la drum, iar acum există 100.000 de kilometri de drumuri ce străbat Amazonul.”

Dar cercetatorii care semnează articolul din Nature spun nu trebuie neapărat să fie aşa. “Drumurile sunt ca imobiliarele,”, a spus Laurance. Totul e doar “locaţie, locaţie, locaţie”. În locurile potrivite, drumurile ajută de fapt la protejarea naturii.”

Secretul, spun ei, este de a planifica drumurile cu mare atenţie, ţinându-le departe de zonele sălbatice şi concentrându-le în zone potrivite pentru agricultură şi dezvoltare.

“Aici,” spune Balmford, “drumurile pot îmbunătăţi agricultura, înlesnind desfacerea şi transportul de îngrăşăminte. Asta poate creşte profiturile fermelor, îmbunătăţi nivelul de trai al locuitorilor din zone rurale, spori securitatea alimentară şi atrage migranţii departe de zonele sălbatice vulnerabile.”

Acest lucru va fi crucial în viitor, spun cercetătorii, dat fiind că producţia agricolă globală va trebui să se dubleze în următoarele decenii pentru a hrăni până la 10 miliarde de oameni.

Autorii articolului spun că e necesar un program de cartografiere globală, care să indice unde e nevoie de drumuri, unde e bine să fie evitate şi unde să se închidă drumurile existente care provoacă daune grave mediului.

“Totul e să fii pro-activ”, spune Laurance. “În cele din urmă, factorii de decizie locali vor hotărî unde să pună drumurile. Dar lucrând împreună, experţii în dezvoltare, agricultorii şi ecologiştii ar putea oferi un ghid extrem de necesar pentru a construi drumuri bune, mai degrabă decât drumuri proaste.”

Sursa: pagina de web a Universităţii Cambridge



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*