Jurnal de calatorie si fotografie

Sursa: Dreamstime

Emi Cristea este pasionat de istorie, geografie si turism montan, membru al comunităţii montane “Proiectul Alpinet,” al Asociaţiei de Turism Montan “Floare de Colţ” Braşov si membru al Federaţiei Române de Turism-Sportiv. Este si un fotograf foarte talentat si calator avid in jurul lumii.

Portofoliul sau impresionant de imagini de calatorie poate fi gasit pe Dreamstime, unde Emi contribuie cu imagini stock din 2010.

Am stat de vorba cu Emi despre cum imbina placutul cu utilul si despre cum reuseste sa transforme fiecare calatorie intr-o aventura fotografica care ii aduce nu doar satisfactii personale, ci si financiare.

Cum am aflat de fotografia de microstock?

Mulți ani am fost pasionat de drumețiile montane și cumva legat de acest hobby a apărut în viața mea și primul aparat foto, un FED3 rusesc. Pasiunea fotografică a fost doar pasiune, până când, pe munte fiind am cunoscut câțiva camarazi de drumeție de la care am aflat despre fotografia de microstock și, implicit de Dreamstime. Așa am devenit, la rândul meu, contributor de stock, iar printre primele imagini au fost în mare măsură cele de natură montană și cele cu Brașovul, orașul natal.

Sursa: Dreamstime

Primele experiențe de călătorie

Cumva, în aceiași perioadă, era imediat după valul aderării la Uniunea Europeană, am ajuns pentru prima oară să călătoresc în afara țării. Spectrul subiectelor fotografice s-a lărgit pe măsură și a început să apară în portofoliu fotografia de travel (orașe istorice, castele, landmark-uri naturale, căutate în turismul global) și cu ocazia lărgirii portofoliului au început să apară și micile satisfacții privind vânzările de fotografie. Subiectul meu de stock, fotografia de travel.

Acum, la mai bine de zece ani de la primele experiențe pe Dreamstime, m-am așezat cât de cât pe tema asta de călătorie, deși la începuturi am încercat și fotografii de produs. Nefiind ceva full-time pentru mine, ci doar timp liber ocupat cu folos, mi-am dat seama că pasiunea de fotograf de stock nu trebuie să devină o povară, astfel că am ales să mă opresc doar la ce îmi aduce satisfacții și fac cu plăcere, fotografia de călătorie.

A fi fotograf de stock înseamnă să-ți găsești stilul personal și subiectul care să iasă în evidență.

O fotografie dintr-un loc anume, între alte câteva mii de imagini cu același subiect, iese în evidență dacă este făcută la lumina potrivită, la momentul potrivit și mai ales când nu te încurcă mulțimile de oameni. Altfel, la o simplă căutare a Colosseum-ului, pe Dreamstime, găsești peste 30.000 de fotografii. Doar câteva sunt ale tale și ca ele să fie cele alese, trebuie să fie “altfel”.

Sursa: Dreamstime

Cum m-a ajutat fotografia de stoc în pasiunea de a călători prin lume? Mai întâi, m-a făcut curios cum arată lumea și unde anume poți să te inspiri în idei de destinații dacă nu pe un site de fotografie, așa cum este Dreamstime? Dincolo de locuri foarte clasice, cum ar fi Roma, Budapesta, Santorini, New York sau Alpii Dolomiți, afli de alte destinații mai discrete, dar incredibile: Apulia, Cappadocia, Bosnia, Torres del Paine sau Edzna în Mexic. Și așa am ajuns să călătoresc pe câteva continente și să îmi doresc alte și alte desinații.

Cum mă deosebesc de un turist obișnuit.

Fotografia ajunge să te influențeze când să mergi în vacanțe. Nu te duci doar vara, când e sezon, cauți zilele cu lumina bună, cauți orele cu culori plăcute, te trezești cu noaptea în cap pentru a prinde ora albastră. Dimineața ești pe teren, în mijlocul zilei sau când e înnorat vizitezi muzee, seara mai întâi aștepți apusul, apoi cauți o terasă să iei cina.

Sursa: Dreamstime

Călătoriile nu sunt ieftine, dar când dincolo de pasiune recuperezi și din cheltuieli te motivează să vrei să vizitezi și alte locuri și mai ales te motivează să tot călătorești.

Nu te duci la all-inclusive să stai o săptămână la plajă. Cauți să vizitezi cât mai multe locuri frumoase în aceiași vacanță. Nu stai la cel mai scump hotel, dar cauți un hotel/hostel sau apartament cât mai aproape de obiectivele pe care vrei să le fotografiezi. Nu mănânci sau bei o bere mereu la terase sau restaurante. Mai invadezi și minimarket-urile de cartier. Cauți bilete de avion din timp, să prinzi prețuri bune. Nu iei foarte multe bagaje după tine, ieși mai ieftin și ești mult mai mobil în ajunge la obiectivele propuse pentru portofoliul tău de imagini. Și în general, ții aparatul după tine aproape tot timpul, pentru că nu se știe când întâlnești ceva deosebit.

Sursa: Dreamstime

Echipamentul folosit în călătorii, pentru fotografia de stock.

Dacă la început foloseam o camera foto digitală, mi-am dat seama că fotografia înseamnă și calitate și așa am trecut la cameră DSLR basic, apoi la una cu senzor full-frame. Cu timpul am simțit nevoia să folosesc și o lentilă wide și un all-around și un teleobiectiv și ajungi să le cari pe toate după tine. Trepiedul este absolut necesar de cărat în călătorii, pentru că nu poți pune pe stock fotografii făcute din mână în lumină slabă, tremurate sau cu ISO foarte, scăzând calitatea calitatea imaginii. În general bagajul meu de mână, la avion, este aproape 80% format din echipamentul foto.

Câteva tips despre fotografia de călătorie pentru stock:

  • De exemplu, fotografiile despre târgurile de Crăciun, de la Carnavalul din Veneția sau de pe pitoreștile plaje ale Greciei, nu le încărca imediat ce te-ai întors dintr-o astfel de vacanță. Așteaptă anul următor și asigură-te să le ai online cu o lună, două înainte de sezon, atunci se caută astfel de imagini.
  • O fotografie făcută la răsărit sau la apus are un contrast natural mult mai plăcut și astfel se va vinde mai bine. Plus că nu ai aglomerație de turiști care să-ți strice compoziția.
  • Nu pune zeci de cadre făcute în același loc și cu mici variațiuni. Mai bine alegi 2-3, destul de diferite. Nu pierzi atât de mult timp editându-le și ai șanse mai mari ca una să devină populară și astfel să iasă mereu în căutări.
  • Nu te demotiva. Succesul nu apare peste noapte; fotografia de stock necesită răbdare, motivare și permanentă învățare de noi compoziții, tehnici de editare și de exprimare a poveștii prin descriere.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*