Pe drumuri, cu drona

Foto: Dreamstime

Pentru ca drumurile din Romania nu trezesc tot timpul amintiri placute, am stat de vorba cu Calin Andrei Stan, fotograf specializat in fotografii aeriene, colaborator National Geographic, castigator al unor numeroase premii la competitii foto interne si internationale, premii pe care le-a castigat tocmai cu fotografii ale drumurilor romanesti.

Calin are un portofoliu impresionant, care poate fi gasit atat pe situl sau cat si pe Dreamstime.com, unul dintre liderii modiali de fotografie stock, unde are nu mai putin de 5,700 de imagini care pot fi licentiate pentru utilizare comerciala si editoriala.

Calin este autorul unor faimoase instantanee aeriene ale drumurilor de munte din Romania, instantanee care apar in publicatii din peste 20 de tari. Am fost curiosi sa aflam care a fost drumul de la punctul de plecare pana la succesul obtinut instantaneele inedite are drumurilor romanesti.

Primul drum

Prima mea serie de fotografii cu drumuri m-a dus cu gandul la diverse forme si lucruri. Mi-am spus uite un sarpe urias intr-o padure. Alteori am vazut litere din alfabet, cu sau fara semnificatie, un M, un S. Si uneori, am vazut doar drumuri. Oamenii vad lucruri diferite in fotografii. Asa cum trebuie sa se intample cu arta deci si cu fotografia, fiecare da propria interpretare si gasesc asta foarte interesant. Si motivant sa produc fotografii cu interpretare multipla si deschisa. Te poti bucura de peisaj sau de drum sau de poveste.

Foto: Dreamstime

De ce drumuri?

Imi place sa fotografiez drumuri pentru ca imi plac natura si spatiile deschise, vaste. Inspiratia mea pentru fotografia aeriana de drumuri a venit din natura si modul in care oamenii o schimba. Si pentru ca imi place sa explorez unghiuri noi si sa fortez limitele, chiar si cele tehnologice, drona a sunat foarte provocator pentru mine. Mi-a venit ca o manusa. Apoi, pentru ca ador formele si geometria, am luat toate aceste elemente sa obtin ceva. Am combinat pasiunea pentru fotografie cu instrumentul potrivit si m-am uitat la drumuri dintr-un unghi diferit. A iesit ceva foarte satisfacator pentru mine.

Imi plac toate drumurile pentru ca fiecare drum are povestea lui dar preferatele mele sunt cele serpuite pentru ca arata modul in care oamenii pot influenta si chiar trece peste obstacole. Drumul meu de suflet ramane DN1A (Cheia-Babarunca) in Romania. Este si cel care m-a inspirat sa fac proiectul “Infinite Road to Transylvania” si mi-a dat si unele dintre cele mai de succes imagini.

Foto: Dreamstime

Transfagarasanul este spectaculos si arata spectaculos si in imagini, mai ales in cele aeriene. Cea mai vanduta imagine a mea este cu Transfagarasanul.

Cand fotografiem un drum?

Cand folosesc drona, caut intodeauna cea mai buna compozitie, lumina, perioada a zilei, aranjarea geometrica. Pentru mine drumurile de sus sunt o provocare geometrica. De aceea, perioada la care faci poza este cruciala. Daca soarele e prea jos la orizont, vei avea umbre lungi de la copaci si drumul nu va fi foarte vizibil. Cel mai bine e sa fotografiezi in mijlocul zilei, cand soarele este exact deasura sau chiar cand este innorat. Surprizator, cand esti in aer, de multe ori fotografia arata mult mai bine daca ignori regulile comune ale fotografiei. Este diferit acolo sus. Poti fotografia drumurile in orice sezon. Cel mai interesant pentru mine a fost sa fac un colaj al aceluiasi drum in sezoane diferite.

Foto: Dreamstime

Si asta este una dintre imaginile populare, atat ca vanzari cat si ca vizualizari.

Drumuri de facut si de parcurs

Mi-ar placea sa fotografiez drumurile din Alpii italieni si elvetieni, trecatoarea Stelvio. Am facut marea majoritate a drumurilor serpuite din Romania dar cu siguranta mai sunt si altele. Pentru cei care se gandesc sa fotografieze drumuri cu drona, le recomand sa isi ia cea mai buna drona pe care si-o permit, cel putin cea mai buna in ceea ce prinveste autonomia bateriei, raza de zbor, de transmitere si calitatea transmisiei. Tineti cont ca zburati live asa ca singuranta e o prioritate. Familiarizati-va cu drona si planificati fiecare zbor cu atentie. Experimentati cu unghiurile, diferite altitudini sau chiar momente ale zilei si vedeti care va plac sau va spun o poveste. Tineti cont ca cablurile sunt cei mai mari dusmani ai dronelor asa ca e de recomandat la inceput sa aveti un asistent sau un prieten care sa va ajute cu observarea unor astfel de obstacole. Veti putea astfel sa va concentrati pe zbor si priveslistea de fotografiat. Si bineinteles, distrati-va, experimentati si fiti creativi, cerul nu mai este o limita!

Foto: Dreamstime

Drum de succes

Daca sunteti pasionati de fotografie, puteti oricand castiga un venit constant din asta. Mie imi plac drumurile dar nu fotografiez doar asta. Combinatia de drone si drumuri mi-a dat cele mai de succes poze dar fotografiez multe alte subiecte si le vand si pe platforme de stock. Chiar daca eu nu pot spune ca “poti trai” (numai) din fotografie de stock, veniturile obtinute in urma vanzarii fotografiilor pe Dreamstime de exemplu, dupa numai cateva mii de imagini incarcate, sunt motivante. Sunt venituri constante, pasive. E bine sa ai un venit despre care sa stii ca il vei incasa, chiar daca nu vei face nimic luna respectiva pentru el. Pe stock apuc sa incarc fotografii doar cand am timp, de cateva ori pe an, dar veniturile din vanzarea acestor fotografii vin lunar.

Imi place Dreamstime pentru ca este o platforma cu “radacini” romanesti. In plus, e usor de folosit si are o interfata intuitiva pentru fotografii, referindu-ma aici la flowul de incarcare al fotografiilor spre vanzare. Imaginile se incarca usor, sunt aprobate foarte repede (cred ca cel mai repede dintre toate platformele medii si mari de stock), iar rezultatele se vad imediat. Cand am inceput sa incarc fotografii pe stock, acum mai bine de 6 ani, Dreamstime m-a ajutat sa imi imbunatatesc tehnica fotografica. Cum? Simplu: analizam fotografiile care nu erau acceptate in platforma din cauza calitatii tehnice si incercam sa imi imbunatatesc editarea si modul in care fac fotografiile. In timp, asta s-a vazut, la capitolul calitate tehnica. Acum am ajuns ca peste 95-97% din imaginile noi incarcate sa fie aprobate, un scor “ideal”, as putea spune.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*