Editorial: 15 ani cu National Geographic România

Citește editorialul lui Cătălin Gruia din numărul de mai al revistei National Geographic România și vezi catalogul în care am adunat copertele noastre despre România.

Catalog NG 15 ani

Sunt momente în viață – poate un accident, o revoluție sau nașterea unui copil – care îți zdruncină întreaga ființă, când simți nevoia să ieși din fluviul devenirii, să te tragi la mal și să te reculegi. Asta mi se întâmplă acum, la aniversarea de 15 ani a NG România. Tocmai terminasem facultatea când m-am alăturat geograficilor (în mai 2003) la chemarea lui Cristian Lascu, care își dorea un coordonator care să pună ordine în fluxul de producție. Echipa era deja formată de câteva luni, lucrau la numărul de probă. M-am urcat în trenul ăsta cam din mers și au fost câțiva care au încercat să-mi descleșteze degetele de scara ultimului vagon. Nici o șansă, îmi doream prea mult călătoria! 

Să rămâi 15 ani în același loc de muncă, în lumea noastră mobilă, concurențială, este dovadă fie de o dragoste, fie de o tâmpenie prea mare. 

Multe ajungi să vezi în 15 ani. Am trăit marile speranțe, dar am și ajuns să recit după Borges, poezia aceea cu cărțile și noaptea, am fost risipitor și m-am deprins cu sărăcia, am umblat prin lume ca să descopăr cât de importante sunt rădăcinile, am scris articole care mi s-au părut bune ca să ajung să apreciez rateurile. 

Ce a fost pentru mine NG-ul în toți anii aceștia? A fost goana entuziastă spre dreptunghiul galben, a fost o școală a excelenței în jurnalism, a fost solomonăria deprinderii secretelor unui brand de iarbă a fiarelor a cărei magie deschide peste tot lacăte și inimi. Și a rămas cea mai frumoasă revistă din lume! 

Datorită resurselor de timp și bani investite, reportajele noastre au fost mereu un tip aparte de jurnalism. Prin anii 1980, în perioada de glorie a unui National Geographic fără concurență, bugetul unui articol obișnuit putea ajunge lejer la un milion de dolari. Deadline-ul pentru un reportaj: circa un an. Îmi sună și acum în urechi vorbele lui Radu Potolea, primul nostru publisher în România, care, prin 2004, spunea apropo de coverstory-ul local despre Ștefan cel Mare: „Nu mă interesează cât costă, nu mă interesează cât durează – vreau să iasă perfect!” 

În acest spirit al excelenței am adunat copertele noastre despre România văzută prin dreptunghiul galben – să rememorăm acești 15 ani frumoși împreună! 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*