(P) Toyota – un deschizător de drumuri

Toyota Prius. Foto: TOYOTA

Toyota este un deschizător de drumuri care a făcut deja primii pași spre viitorul mobilității, prin lansarea unor modele revoluționare în 1997 (PRIUS – primul model de serie cu sistem hibrid de propulsie) și 2014 (MIRAI – primul model de serie cu propulsie pe pile de hidrogen). Compania este dedicată calității, inovației, autodepășirii –  toate sub un singur semn: vizionarismul.

 

Echipa de cercetare-dezvoltare de la Toyota a făcut istorie. Și-a propus imposibilul – să creeze un produs total nou, care să salveze planeta. După ani de încercări și căutări, au creat un model care a revoluționat piața – Prius –, impunând tehnologia hibridă în producția de masă a automobilelor. Cei care au deschis drumul au fost zece ingineri și designeri conduși de Satoshi Ogiso, azi șeful Departamentului product-planning al corporației. Revista Time din 2007 i-a nominalizat ca Eroii Anului în domeniul mediului. Ulterior, echipa s-a mărit la câteva mii de specialiști, care perfecționează continuu tehnologia. Iată câteva dintre reușitele lor:

 

 

Bateria Ni-MH

Încă din 2009, Toyota afirma că bateriile nichel-metal sunt esențiale în comercializarea hibridelor, pentru că bateriile litiu-ion, deși mai puternice, erau prohibitiv de costisitoare, iar Toyota își propunea să crească accesibilitatea acestui sistem inovator de propulsie. Bateria Ni-MH folosită în tehnologia hibridă Toyota este un triumf al miniaturizării. De dimensiunea unei serviete diplomat, ea are un raport excelent între putere și greutate. Neavând probleme speciale cu supraîncălzirea, sistemul de răcire a celulelor bateriilor a putut fi redus foarte mult ca volum.  Încărcarea bateriei e menținută la un nivel constant prin monitorizarea și calcularea descărcării la accelerare și a reîncărcării prin frânare regenerativă.

 

 

Motorul

Motorul Toyota, pe benzină, este mai eficient din punct de vedere energetic decât orice motor convențional. Motorul Prius actual, de 1,8 litri, 2ZR-FXE cu ciclu de combustie Atkinson, îl înlocuiește pe cel vechi, de 1,5 litri, 1NZ-FXE, cu care a fost lansat modelul. Prin creșterea capacității cilindrice crește cuplul motor, ajutând la coborârea turației la viteze ridicate. Eficiența sa e sporită și de:

Pompa de apă electrică – acționată de electricitate din baterie, ceea ce elimină cureaua de accesorii și pierderile mecanice derivate, permițând în schimb un control mai precis al fluxului lichidului de răcire, în funcție de condițiile de funcționare a motorului.

Sistemul de recirculare a căldurii – căldura gazelor de eșapament este recuperată și folosită pentru o încălzire mai rapidă a mașinii și a motorului; se limitează astfel pierderea energiei deja produse.

Sistemul EGR – volumul gazelor de eșapament este controlat atent de o supapă de recirculare electrică (EGR), fiind apoi canalizat spre galeria de admisie pentru a reduce presiunea negativă și pierderile de ordin intern ale motorului. Același motor echipează în acest moment și Auris Hybrid, un model din segmentul compact. Cel mai accesibil model cu acest tip de propulsie oferit de Toyota este Yaris Hybrid, cu un motor de 1,5 l, al cărui sistem hibrid  dezvoltă 100 CP.

 

 

Generatorul

Turațiile ridicate generează maximum de putere. Ca și motoarele electrice, tehnologia hibridă Toyota folosește un generator AC sincron, capabil să funcționeze la turații  mari, care furnizează o putere substanțială atunci când mașina rulează cu viteză medie. Practic, Toyota are combinația ideală de generator, motor electric de mare putere și motor cu combustie internă pentru o accelerație mai puternică la viteze mici și medii.

 

Mii de ingineri lucrează astăzi în centrele de cercetare, dezvoltare și design ale Toyota din Europa, America de Nord și Asia. Cu același spirit vizionar, ei folosesc creativitatea pentru a se asigura că în secolul XXI va exista mobilitate și dincolo de petrol.

 

 

Revoluția verde continuă la Toyota. Nu întâmplător, primul model de serie din lume cu propulsie pe pile de hidrogen lansat de producătorul nipon anul trecut se numește Mirai. |n limba japoneză, Mirai înseamnă VIITOR.



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*