(P) Dedicați mediului – Toyota

Deschizător de drumuri, Mirai marchează noua generație de modele revoluționare create de Toyota ca parte a angajamentului pentru un mediu mai curat. Foto: TOYOTA

 

Tot ce se folosește și tot ce se face la Toyota e gândit cu mare atenție, pentru a produce cel mai mic impact posibil asupra mediului și sănătății.

Abordarea europeană, denumită Ciclul Vieții, se aplică:

 

În design….

Meticulozitatea designerilor Toyota a dus la o serie de inovații care au sporit eficiența energetică a vehiculelor. De exemplu, pentru a reduce consumul de combustibil la Yaris Hybrid, s-a creat un model cu 17% mai ușor și mai mic. Materialul plastic reciclabil denumit Toyota Super Olefin Polymer (TSOP), folosit la barele de protecție și la alte componente, este mult mai ușor de reciclat decât plasticul convențional, iar materialele reciclabile se folosesc și pentru izolarea fonică.

În producție…

Toyota Motor Manufacturing Franța (TMMF) a început să producă mașini Toyota în 2001 și a fost construită pe conceptul Verde, Curat și Economic. Uzina a devenit prima companie din Nordul Franței care nu a trimis niciun fel de deșeu la groapa de gunoi în 2002, iar în 2007 a atins și cota zero la incinerare. Printre măsurile de eficientizare energetică s-a numărat și o membrană solară de 1020 m2 adăugată pe acoperișul uzinei, care a produs echivalentul a șase luni de electricitate pentru birouri, un perete solar de 400 m2 în secția de caroserii care reduce consumul de energie pentru încălzire și un bazin de recuperare a apei de ploaie care economisește 36% din consumul de apă al unității.

 

La volan…

Combinarea motorului convențional cu motoare electrice și baterie – începând cu Prius, 1997 – a însemnat că șoferii pot să folosească, la viteze mici, doar propulsia electrică, reducând consumul și emisiile, dar continuă să se bucure de puterea motorului pe combustibil în regim extraurban. Modul automat, disponibil la mașinile Toyota hibrid, optimizează trecerea de la un sistem de propulsie la celălalt, eficientizând la maximum consumul, în timp ce șoferul se poate bucura de experiența la volan. Noul capitol – mașinile cu propulsie pe pile de hidrogen precum Mirai – folosesc energia produsă de reacția dintre hidrogen și oxigenul din aer, generând ca gaze de eșapament doar abur. Când este obținut cu ajutorul vântului și al energiei solare, hidrogenul devine combustibilul unui viitor fără carbon.

 

Prin reciclare…

În Europa, procentul din greutatea unui vehicul care trebuie recuperat crește anul acesta de la 85% la 95%, iar Toyota și-a propus să atingă ținta mai devreme, printr-o abordare integrată a reciclării. Mașinile Toyota nu mai conțin practic metale grele. Vopselele anticorozive nu mai au plumb și sistemul de iluminare nu mai conține mercur. Alte componente chimice dăunătoare au fost eliminate din solvenți și din multe vopsele. Un sistem de colectare a cauciucurilor, bateriilor și filtrelor de ulei uzate există la toți dealerii din Europa, de unde sunt colectate și recuperate. Compania oferă acum și sisteme de aer condiționat, compresoare, sisteme de direcție și kituri de ambreiaj din materiale reciclate. Bateriile Ni-Me din mașini precum Yaris Hibrid au o țintă de reciclare de 50%.

 

 

Proiecte de mediu ale Toyota

Venind în întâmpinarea problemelor celor mai stringente – încălzirea globală, energia și criza alimentară – Toyota a încercat să dezvolte o nouă generație de vehicule ecologice, dar și alte activități cu efect pozitiv asupra mediului.

Înverzirea clădirilor, prin adăugarea de vegetație pe acoperișuri, pe ziduri și în parcări, poate înbunătăți mediul urban și poate combate problemele create de pierderea vegetației urbane (efectul de seră, poluarea, seceta și inundațiile). Toyota Roof Garden Corporation a fost creată în 2001, pentru a promova înverzirea sustenabilă a orașelor. Compania folosește tehnologii din domeniul ingineriei și al științelor mediului pentru a spori capacitatea plantelor de a purifica aerul și a genera efecte climatice pozitive prin umbrire, evaporare și transpirație.

 

Activitățile de împădurire sunt menite să răspundă procesului de distrugere a pădurilor. Departamentul pentru Biotehnologie și Împădurire al Toyota a fost creat în 1998 pentru a dezvolta soluții de mediu. O divizie din Australia a departamentului a plantat peste 1.700 de hectare de eucalipt lângă Perth și Melbourne, unde solul era salinizat și pânza freatică în pericol. Un program de împădurire în jurul uzinelor Toyota a dus la plantarea a 850.000 de copaci până în 2014.

 

Dejecțiile de la ferme sunt responsabile pentru o bună parte din gazele cu efect de seră. Toyota, în cooperare cu Menicon, a dezvoltat un sistem de tratare a bălegarului cu enzime și bacterii termofile care grăbește perioada de compostare de la 90-180 de zile la 45 și reduce poluarea olfactivă și emisiile de oxid de azot, metan și azotat.

 

Foto: Thinkstock

Toyota dă tonul în istoria automobilelor hibride

Primul hibrid a fost creat cu puțin înainte de zorii secolului XX, dar tehnologia a fost abandonată vreme de decenii, ca necompetitivă. Spre sfârșitul secolului însă mai mulți producători i-au descoperit potențialul și au lansat primele încercări și concepte de vehicule hibride moderne.

 

1992

Toyota Motor Corporation își accelerează eforturile în această direcție, lansând Carta Pământului, un document prin care își propune să dezvolte mașini cu cele mai reduse emisii posibile.

 

1997

Lansarea lui Prius, primul hibrid de serie din lume, a fost un punct de cotitură in istoria automobilului. Vehiculul intră pe piața japoneză cu doi ani mai devreme decât era prevăzut, chiar în ajunul Conferinței de la Kyoto dedicate încălzirii globale și vinde peste 18.000 de mașini în primul an.

2000

După acest an, și alți producători încep să lanseze modele hibride, în timp ce Toyota demarează crearea unei întregi game având în centrul preocupărilor scăderea la maximum a emisiilor poluante.

 

2004

Noua ediție Toyota Prius câștigă cel mai râvnit premiu din industria auto, Mașina Anului de la Motor Trend, fiind cotată ca vehicul cu emisii

„super-ultra-low“.

 

2010

La Salonul de la Geneva este prezentată Toyota Auris Hybrid, primul hibrid de serie produs în Europa. Modelul devine Mașina Anului în WhatGreenCar. La cele 5 premii de mediu primite de Toyota în anul precedent se adaugă încă trei.

 

2012

Se lansează cel mai accesibil hibrid din lume și premiantul clasei mașinilor mici, Toyota Yaris, cu un consum urban de 3,1 l /100 km. Eficiența consumului de combustibil pe întreaga gamă Toyota va crește până în anul următor cu 42% față de 1997.

2014

Toyota mai face un pas important: lansează primul model de serie cu propulsie pe pile de hidrogen (care transformă hidrogenul în energia ce pune în mișcare motorul) – Toyota Mirai. Compania vinde 30 de modele hibrid și un hibrid plug-in în circa 80 de țări din lume.

2015

Toyota a depășit 8 milioane de mașini hibride vândute, ceea ce o clasează, de departe, drept lider în domeniul tehnologiei hibride.

 

 

Mai puțin carbon

Ținta Uniunii Europene pentru 2015 este ca vehiculele să atingă un consum mediu de 5,6 l/100 km. Un posesor de vehicul din România conduce în medie 14.700 km/an (potrivit unui studiu Daedalus Millward Brown din 2014), ceea ce ar însemna, dacă ne-am încadra în ținta UE, 823 de l de benzină pe an pentru fiecare posesor de autoturism, producând 1,9 tone de CO2. La volanul unui Yaris, care consumă 3,1 l/100 km, am consuma 455 l/an, aproape jumătate, reducându-ne amprenta de carbon la 1,05 tone.

 

 



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*