Vremea Dinozaurilor

Lawrence Witmer privește într-un mulaj de craniu de Tyrannosaurus rex, în laboratorul lui de la Universitatea din Ohio. Conturul cutiei craniene de T. rex le arată paleontologilor că animalul se bizuia mult pe simțul olfactiv. Un studiu din 2019 a dedus că probabil T. rex avea de 1,5 ori mai multe gene pentru receptori de miros față de om, după cum sugerează dimensiunile relative ale zonei cerebrale care procesează mirosurile. Foto: Paolo Verzone

Editorialul redactorului șef al National Geographic și National Geographic Traveler, Cătălin Gruia

Text: Cătălin Gruia

Foto: Paolo Verzone

Vor fi pierit ei, teribilii stăpâni ai Pământului preistoric, în urmă cu 66 de milioane de ani, dar Epoca de Aur a dinomaniei este chiar acum!

Coada de cometă a poveștii noastre de dragoste cu dinozaurii crește ca Făt-Frumos din poveste – într-un an cât alții în 50 – propulsată de o avalanșă de noi fosile și de tehnici de cercetare inovatoare. În acest domeniu, avem de-a face, literalmente, cu o alunecare de teren științific. Dacă în prima sută de ani de știință a dinozaurilor (începută pe la 1800) erau descoperite sub 100 de specii, exclusiv în Europa și America de Nord, paleontologii de azi aduc la lumină în jur de 50 de specii noi pe an și, în goana după oase, cotrobăie prin toate cotloanele planetei.

În trusa paleontologului modern nu mai avem demult doar lopata și pensula, ci instrumente supersofisticate, de la acceleratoare de particule la analize moleculare. Asistăm la o adevărată revoluție a cunoașterii și o schimbare la față – la propriu și la figurat – a dino-enciclopediei. Manualele sunt date la rescris, ilustrațiile, montajele și mulajele de prin muzee – la refăcut.

Reportajul de la pagina 34 țese cu măiestrie cele mai importante noutăți din lumea dinozaurilor reimaginați, într-un tablou fascinant, cu 5 capitole: cum se deplasau, cum eclozau, cum creșteau, cum arătau, cum socializau, fiecare având câte un personaj vedetă, în care sunt personificate aceste update-uri din dino-știință. Dinozaurii sunt super! Iar în octombrie ne lăsăm purtați de valul noilor descoperiri.

Un Deinonychus mascul își veghează ouăle și puii proaspăt eclozați. Studiile recente au generat o mulțime de noi informații despre comportamentul și aspectul dinozaurilor. Ilustrație: Davide Bonadonna

Descoperă sumarul ediției de octombrie 2020 a revistei National Geographic România >>> aici.

Unde găsești revista National Geographic

La punctele de difuzarea a presei din țară, în benzinării, Inmedio, supermarketuri.

Poți avea ediția de octombrie a revistei National Geographic în format digital pentru 0,99 dolari, de aici.

O poți comanda direct acasă sau la birou, prin curier, de aici.