Cu motorul prin ariile protejate

Făgăraș. Foto: Domnica Macri

Ce spun părțile implicate despre propunerea legislativă care ar putea permite accesul competițiilor de off-road în parcuri și situri Natura 2000.

27 de senatori PSD și un PUNR-ist au inițiat un proiect de lege care tulbură liniștea cu greu câștigată a ariilor protejate. Conform unor amendamente la OU 195/2005, propuse de senatori, accesul cu autovehicule, ATV-uri, motociclete, până acum interzis în toate parcurile și siturile protejate – va fi permis în cazul activitaților sportive organizate.

Amendamentele ar da mână liberă organizatorilor de raliuri off-road și competiții enduro, care vin din toată Europa, din țări cu legislație mult mai fermă, într-o Românie unde legile nu totdeauna se aplică.

Apărătorii naturii au început deja să ia atitudine față de proiectul de lege, aflat acum în faza de dezbatere publică (puteți participa la dezbatere aici).

„Nu suntem de acord. Legislația era foarte bună. Adică să modific legislația pentru interesele unora?” a spus Mircea Vergheleț, directorul Parcului Național Piatra Craiului. „Raliurile de offroad și enduro sunt o problemă pentru parcuri. S-au obișnuit așa. Să-și facă terenuri speciale, să se dea acolo, nu în toată țara. Sunt și foarte greu de oprit: au cască pe față, nu au numere, contestă reclamațiile, avem numai procese cu ei, sunt agresivi. Sunr probleme mari în Caraș Severin și în Bucegi.”

În expunerea de motive, inițiatorii proiectului spun că legislația de mediu ar veni în contradicție cu Legea educației fizice și sportului 69/2000 – care consacră sportul de performanță și cel de masă drept activități de interes național – deoarece sporturile de tipul off-road au fost excluse din ariile protejate.

Vergheleț crede însă că, mai curând, propunerea contravine Ordonanței 57/2007 privind regimul ariilor protejate, care e aprobată prin Legea 49 – o lege organică. În plus, crede el, așa cum e formulată, ordonanța ar pune din nou presiune politică și economică pe administrațiile parcurilor.

Și directorul WWF România, Magor Csibi, consideră că propunerea senatorilor are două mari probleme. „Una este de formulare – în timp ce ordonanța originală interzicea accesul în zonele protejate „cu mijloace motorizate care utilizează carburanţi fosili”, cea modificată interzice orice fel de acces, și pe cel uman” (vezi NOTA*).

Apoi, spune Magor Csibi, „este o idee proastă în principiu, pentru că legislatorii se gândesc doar la poluarea directă, prin emisia de gaze de eșapament, însă accesul motorizat poate afecta puternic o zonă protejată. Poluarea fonică poate disturba major fauna, mai ales dacă aceste concursuri se succed, solul este afectat, plus că pot exista distrugeri însemnate și în vegetație.

Aceeași idee se regăsește și la membrii Societății Ornitologice Române (SOR). Purtătorul de cuvânt Ovidiu Bufnilă, spune că SOR susține actuala formă a legii, care nu permite astfel de manifestări. „Cât timp se intră în arii protejate doar cu bicicletele e ok. Cât timp în arii protejate se intră cu motociclete și alte vehicule pe drumuri publice, e ok. Dar când se abat de la ele, apar probleme.

Bufnilă oferă exemplul răpitoarelor de zi, foarte sensibile la prezenta entropică în jurul cuibului.„Dacă le este deranjat cuibul, codalbii (cea mai mare acvilă din Europa) parasesc cuibul, părăsesc ouale, păraăsesc puii și gata, nu se mai întorc. La cuibul de acvilă țipătoare mică se interzice accesul la 500 de metri, dacă trece caravana moto pe sub el adio pontă în anul ăla. Chiar dacă le organizează iarna, tot strică solul, distrug habitatul, deranjează urșii din hibernare sau corbii care cuibăresc devreme pe stâncării.

Și alte organizații se declară deranjate de inițiativă. Florin Băraș, vicepresedinte al clubului sportiv Vertical Sport și organizator al unei curse internațională de alergare montană, spune că dacă legea ar fi adoptată în forma propusă, ar însemna un mare pas înapoi pentru sporturile montane. „Alergarea și drumețiile nu vor mai putea fi practicate în condiții de siguranță și nu ne vom putea îndruma copiii spre astfel de activități sportive de teama să nu fie acroșați în varf de munte de un motociclist, fără număr de înmatriculare, care nu se oprește, nu are asigurare și nu poate fi tras la raspundere”, afirmă Băraș. „Cursa pe care o organizez se desfașoară în Făgăraș, în golul alpin, la peste 2000m, pe poteci periculoase din șist cristalin și nimeni nu ar crede ca ar putea exista riscul ca acești pasionați de enduro să ajungă până acolo. Însă acum doi ani m-am întalnit cu organizatorul Martin Freinadametz și cu track managerul Klaus Sorensen făcând scouting pentru noi trasee ale Redbull Romaniacs in apropiere de Fereastra Zmeilor”, a adăugat el.

DE CE SE MODIFICĂ LEGEA?

În argumentația proiectului de lege, senatorii citează o serie de competiții de motociclism din Europa – toate evenimente care au compania Red Bull drept partener – precum și, direct, evenimentul Red Bull Romaniacs, care se desfășoară de 10 ani la Sibiu.

Am contactat Red Bull Romaniacs, care spune că a făcut într-adevăr lobby pentru această modificare legislativă.

„Ideea e că raliul se desfășoară pe distanțe mai lungi, și ca să trecem din nord în sud putem doar pe Valea Oltului, ceea ce e imposibil. Am vrut să realizăm doar o trecere – pentru că ariile protejate sunt lipite ântre ele, de la Brașov la Herculane”, a declarat unul din organizatorii Romaniacs, Andy Fazekas, președintele Crazy Bike Motor Club din Sibiu.

„Noi nu ne ascundem intenția de a organiza un cadru legal clar, facem lobby pentru modificarea legii actuale pentru că îngrădește atât de tare competiția încât în câțiva ani va dispărea. Dar nu am încălcat niciodată legislația, fiecare 100 de metri ai competiției au fost aprobați, verificați”, a mai spus Fazekas.

Mircea Vergheleț îți amintește însă altceva „Pe Red Bull Romaniacs i-am amendat cu 25.000 de lei în 2006, că au trecut prin Parc, pe la Bran, pe la Măgura. Au venit la RNP, ne-au cerut aprobare, le-am zis că prin parc nu e voie și să-și schimbe traseul, iar ei au făcut ce au vrut”.

Întrebat explicit dacă totuși nu au existat amenzi, Fazekas admite: „O singură amendă am primit, am avut un acord verbal, o strângere de mână, ca să trecem pe lângă Bran  – greșeala noastră a fost că nu am insistat pentru un acord scris. Acolo am plătit o amendă”.

Federația Română de Motociclism (FRM) arată într-un comunicat beneficiile competițiilor de off-road. „Turismul enduro este extrem de profitabil în țările din vestul Europei.  De asemenea, beneficiile de imagine ale României ce provin din aceste evenimente sunt inestimabile. România ajunge prin sporturile off-road să fie prezentată în aproape toate țările din lume ca o destinație idilică, de o reală frumusețe, ceea ce împinge mulți turiști înspre munții noștri.

Secretarul General al Federației, Gabriel Olariu, spune și el că s-a făcut lobby și că inițiativa de modificare a legii aparține FRM. El afirmă că legea română e mult mai dură și mai restrictivă decât afară și că nu se pot realiza distanțele minime necesare pentru competiții internaționale, în condițiile în care nu există acces dintr-o zonă într-alta nici măcar pe drumuri regionale. „Anul trecut am mers pe Valea Oltului, paralel cu șoseaua, dar de anul acesta n-o să se mai poată”, a spus Olariu.

El a explicat că un cauciuc special pentru enduro se distruge pe asfalt și de aceea e necesar ca motocicletele să rămână pe drumuri de pământ. „Să nu creadă cineva că noi suntem interesați să producem degradări de mediu. Avem un regulament de mediu strict și orice se strică, plătim”.

Olariu a oferit drept exemplu International Six Days Enduro, o competiție similară cu Romaniacs, găzduită recent de Germania, o țară cu legi aspre. „De ce la ei se poate și la noi nu?”, a întrebat oficialul FRM. Totuși, potrivit site-ului oficial, la ISDE 2012, din Saxonia, au existat și probe în care 60% din traseu a fost pe asfalt și doar 40% off road (Super-Moto – proba specială din ultima zi).

 

(text corectat)

„Am fi mulțumiți cu accesul pe anumite categorii de drumuri din siturile Natura 2000, ariile cu statut de conservare mai ridicat nu ne interesează, a spus Olariu. Comunicatul FRM precizează că ar fi vorba de  „drumuri județene, drumuri forestiere, drumuri de țară, drumuri comunale, etc., cu aprobarea proprietarilor și a custozilor zonelor comunitare protejate”.

După cum se vede în textul din NOTĂ*, legea permite deja accesul pe tipurile drumuri enumerate, cu excepția celor prevăzute la „etc”. Iar modificările propuse de senatori vizează nu doar siturile de interes comunitar, ci toate ariile protejate – inclusiv Parcuri Naturale și Naționale.

L-am întrebat pe Andy Fazekas de ce în România nu se pot organiza competiții în circuit, așa cum sunt mai toate cele citate de senatori în preambulul inițiativei lor. Asta ar însemna ca participanții să se parcurgă de mai multe ori pe un traseu mai scurt, uneori de doar 10 km.

„Specificul acestei ramuri sportive (hard enduro rally) este dat lungimea mare a traseului combinat cu dificultatea lui și cu latura de orientare în teren utilizând hărțile, dispozitivul GPS și marcajele ajutătoare. Parcurgerea unui segment de traseu se face doar o singură dată și  nu se poate organiza sub formă de circuit.  Competiția noastră nu poate avea alt format”, a explicat el.

În România Parcurile Naționale și Naturale ocupă 7,5% din teritoriu, dar siturile Natura 2000 ocupa 23% din suprafața țării și circa 80% din cea muntoasă.

 

Vom publica și alte luări de poziție/explicații pe măsură ce vor fi disponibile.

 

– Domnica Macri

 

16 februarie 2016

*NOTA

Punctul în litigiu din legea în vigoare (265/2006 care aprobă cu modificări ordonanța 195/2005) suna așa:

22.La articolul 52, litera d) a alineatului (3) va avea urmatorul cuprins:

“d)  accesul cu mijloace motorizate care utilizează carburanți fosili pe suprafața ariilor naturale protejate, în scopul practicării de sporturi, în afara drumurilor permise accesului public (s.n.) și a terenurilor special amenajate;”

și se propune a fi înlocuit cu:

Accesul public (s.n) pe suprafaţa ariilor naturale protejate este interzis, cu excepţia circulaţiei cu orice mijloc de transport în situaţii de urgenţă generate de calamităţi, accidente de orice natură, precum şi cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau mopede în vederea organizării de activități sportive sub egida federaților de resort, de recreere sau turism, cu acordul structurii de administrare a ariei protejate sau al custodelui, după caz”.



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*