(P) Uite Barza! 2.0

Pentru majoritatea oamenilor, migrația e ca un spectacol de magie. Vedem magicianul, aplaudăm trucul, dar nu se vede ce este în spate. Știm că păsările mai experimentate conduc stolul, dar nu știm cum de un pui de cuc, crescut de altă specie, pleacă în migrație fără părinții naturali sau cei adoptivi. Știm ce e un câmp magnetic, dar nu știm ce fac păsările, exact, de se ghidează cu ajutorul lui. Emblematică pentru migrație rămâne barza albă, specia cea mai cunoscută, dat fiind că trăiește în apropierea oamenilor și este o specie de talie mare.

Este prima specie de pasăre sălbatică din România pe care a fost amplasat un emițător satelitar pentru a studia migrația. Este prima specie pentru protejarea căreia a fost realizată o aplicație mobilă – Uite Barza! – lansată de Societatea Ornitologică Română cu sprijinul Enel România în 2017.

„2018 este al doilea an în care vom folosi aplicația la numărătoarea berzelor albe din România. Este, în urma participării masive, cel mai mare proiect de citizen science de la noi din țară, iar datele pe care le-am obținut ne oferă posibilitatea de a semnala care sunt zonele unde berzele au probleme, care cuiburi au nevoie de suport pentru a rezista sau pentru a feri păsările de electrocutare”, a declarat Ovidiu Bufnila, responsabil comunicare SOR.

Aplicația mobilă, disponibilă și pe Android și pe iOS preia coordonatele fiecărui cuib de barză, iar utilizatorul adaugă detaliile: unde este instalat, câți pui sunt în cuib, o fotografie a cuibului și, cel mai important, starea în care se află cuibul, dacă este sau nu nevoie de o intervenție asupra lui. Datele ajung apoi și la compania Enel, iar specialiștii de aici intervin pentru a adăuga suport de cuib sau pentru remedierea acestuia.

Conform metodologiei, berzele sunt numărate la cuib în perioada iunie-iulie. Atunci deja puii sunt mari și pot fi observați, iar în acest fel se evită suprapunerea de date, cu păsări care sunt văzute pe câmp, lângă sate, la hrănire sau în zbor. În august, berzele albe se strâng în stoluri imense și pleacă spre Africa. Zboară doar deasupra uscatului, evită întinderile mari de apă, deoarece sunt păsări mari și au nevoie de curenții calzi care să le transporte cât mai repede. După plecarea lor, echipe de la Enel și SOR vor amplasa suporți de cuib acolo unde este necesar.

„Nu ne limităm doar la cuiburi, dorim ca din 2018 să avem o nouă funcție în aplicație, prin intermediul căreia să putem raporta incidentele legate de păsări. Mă refer aici la coliziunile sau electrocutările accidentale ale păsărilor. Și berzele sunt afectate de coliziuni, dar și pelicanii și păsările de pradă. Vrem ca aceste date să fie transformate în hărți de senzitivitate care vor ajunge la Enel, iar compania va știi unde trebuie intervenit – fie cu teci izolatoare, fie cu balize pentru semnalizarea liniilor, pentru a evita viitoarele incidente. Și, la urma urmei, mai puține păsări moarte, mai puține pene de curent, servicii mai bune către clienții companiei”, a mai spus Ovidiu Bufnila.

În 2018, numărătoarea berzelor albe cu ajutorul aplicației se va desfășura în perioada 25 iunie-31 iulie.