Ariile naturale protejate, scoase din custodia ONG-urilor

Parcul Natural Văcărești. Foto: 123rf

În urma aprobării OUG 75/2018, 530 de arii naturale protejate din țară vor rămâne fără custozi, societatea civilă nu mai are dreptul de a contribui la menținerea unui mediu sănătos pentru cetățenii României, așa cum prevede Constituția, iar statutul custozilor este, pentru moment, neclar. Concret, dreptul de administrare a ariilor naturale protejate trece de la custozi, la Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate. Coaliția Natura 2000 România condamnă public această OUG.

Chiar dacă în urma evaluării de anul trecut, 94% dintre administratorii ariilor naturale protejate au obținut de la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), calificative de bine și foarte bine, prin OUG 75/2018, custozii ariilor naturale protejate sunt îndepărtați de Guvern sub pretextul că managementul ariilor naturale protejate depășește responsabilitatea și posibilitățile de acțiune ale acestor administratori și necesită sprijin din partea statului. 

Concret, 60 de ONG-uri sunt îndepărtate de la administrarea ariilor naturale pretejate prin desființarea custodiilor. Administrarea acestori arii, care reprezintă 25% din suprafața țării noaste, ar urma să inte în atribuțiile statului reprezentat de ANANP, care nu are în prezent resursele umane, tehnice și financiare necesare.

700 de angajați din ONG-uri administrează în prezent 166 de arii naturale protejate, deși, în mod normal, ar fi nevoie de aproximativ 1100 de oameni.  ANANP are 11 angajați care ar urma să se ocupe de 367 de arii protejate.

Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu a spus în timpul unei conferințe de presă că nu dorește să îndepărteze pe nimeni și că acesta este un lucru “normal și corect”. Statul trebuie să se ocupe de gestionarea ariilor naturale protejate ale țării. Ministerul își propune să colaboreze în continuare alături de custozii care și-au îndeplinit obligațiile contractuale.

O legislație mai bună pentru ariile naturale protejate

Legislația privind ariile naturale protejate trebuie să fie îmbunătățită, consideră reprezentații ONG-urilor, iar pentru acest lucru este nevoie de o consultare publică mai largă. În plus, statul român nu dispune de sumele necesare administrării ariilor naturale protejate, iar UE este reticentă în a mai acorda astfel de finanțări României pentru că banii ori nu sunt cheltuiți, ori sunt cheltuiți foarte prost

“Peste tot în lume, resursele de la bugetele de stat pentru protejarea resurselor naturale au scăzut în ultmii ani și scad în continuare. De aceea, se are în vedere trecerea de la un sistem centralizat, la un sistem cât mai diversificat pentru ca sectorul privat, ONG-urile care doresc să ajute la păstrarea capitalului natural să se poată implica. Prin această ordonanță, Guvernul României a deschis calea unui centralizări excesive și elimină calea unei diversificări care a existat până acum în domeniul ariilor protejate și care a fost un lucru benefic. 

În România sunt domenii care sunt subfinanțate – sănătate, educație, cultură- cu toții cunoaștem aceste lucruri și ne dorim să se rezolve. Cu atât mai mult, va fi greu ca dintr-o dată Ministerul Mediului să găsească resurse pentru administrarea și finanțarea ariilor naturale protejate. În ultimii 25 de ani nu s-a constituit și nu există o linie de finanțare la minister dedicată ariilor naturale protejate. Ministerul Mediului a finanțat Rezervația Biosferei Delta Dunării și indirect parcurile naturale. Fiecare custode, prin contractele pe care le avea încheiate cu ministerul se obliga ca anual să finanțeze ariile naturale protejate unde își desfășura activitatea – prin această ordonață acest lucru dispare. Fiecare custodie avea la bază un contract extrem de detaliat, iar dacă ar fi existat derapaje, ne punem întrebarea de ce acele contracte nu au fost direct reziliate.

Ne dorim să fi existat o consultare largă, prin care legislația privind ariile naturale protejate să fie îmbunătățită și în urma căreia toți să ne putem aduce contribuția pe baza experienței noastre. UE este reticentă în a mai acorda astfel de finanțări statului român, care ori nu le va folosi, ori le va folosi greșit. Clar, se dorește o finanțare din bugetul de stat cât mai mică a ariilor protejate pentru ca anumite grupuri de interes să dispună de aceste sume”, spune Mihai Zotta, director tehnic Fundația Conservation Carpathia.

Este nevoie de parteneriate și de un plan pe termen lung

Planurile privind conservarea naturii se fac pe cel puțin zece ani, “nu poți vorbi de conservarea naturii de azi pe mâine sau într-un mandat de patru ani cât are un primar sau un guvern”, completează Florin Stoican, președinte al Asociației Parcul Natural Văcărești. 

“Această OUG face o schimbare radicală, într-o direcție pe care nu și-o dorește nimeni. Practic, statul român, în loc să se ocupe de ariile naturale protejate care nu au nici un fel de administrator sau custode de 20 de ani, ia acele arii naturale protejate de la custozii care au făcut în ultimii 20 de ani treaba de conservare a naturii. Sunt oameni dedicați, din câmpul societății civile, cum este și cazul asociației noaste pe care o susținem din fondurile noaste și care acum rămâne în aer, pentru că pe de o parte statul român a desființat noțiunea de custodie, iar ONG-urile, în mod total discriminatoriu, nu mai au voie să administreze o arie naturală protejată cum este Parcul Natural Văcărești. 

Noi aici la Văcărești avem peste 30 de parteneri pe care i-am luat de la început, pornind de la administrația locală, până Muzeul Antipa, Grădina Botanică, specialiști din mediul academic și ONG-uri. Nu se poate ca o singură entitate, formată de angajați ai statului sau din voluntari, nu contează, să aibă tot know-how-ul necesar pentru administrarea unei arii naturale protejate. De aceea noi susținem în continuare varianta parteneriatelor și a implicării tuturor entităților interesate în administrarea acestor arii naturale protejate. Este o greșeală imensă a statului român să dea cu piciorul la tot ce înseamnă resursă, oameni, entuziasm, experiență căpătată în ultimii 20 de ani și să pună în loc niște funcționari ai statului care încă nu există”, mai spune Florin Stoican.

Deficiențele OUG 75/2018

Dan Trifu, vicepreședinte Eco-civica semnalează probleme de oportunitate, de eficiență și de legalitate ale acestei OUG, care a fost gândită în așa fel încât ONG-urile să fie eliminate total din adminstrarea ariilor naturale protejate.

“Eliminarea din legislație a ONG-urilor. În lipsa resurselor de care ar trebuie să dispună, acestea au administrat foarte bine ariile și sunt exemplu chiar pentru ROMSILVA care administrează parcuri naționale în condiții destul de precare, în unele situații. ONG-urile putea fi un exemplu pentru cum se administrează o arie naturală protejată. 

OUG 57 este legea ariilor protejare, are deficiențe care pot fi corectate, dar OUG 75 face exact opusul. În loc să mențină autorități independente, cum sunt ONG-urile, lasă agenții economici să adminstreze arii naturale protejate. Agentul economic este interesat să aibă profit, iar interesul lui este să exploateze cât mai mult din patrimoniul natural. Un ONG cu experiență este înlăturat în mod brutal.

Se renunță la ONG-uri care în 98% dintre cazuri au avut activitate foarte bună, în condițiile în care statul nu are resurse umane pentru aceste activități. 

ONG-urile se simt frustrate, pentru că au acumulat un patrimoniu din fonduri atrase de ele, iar acum trebuie să îl predea statului român fără obiecție. Acest lucru nu este în ordine. 

Constituția prevede egalitate de drepturi și nediscriminare pentru cetățeni, dar se pot aduce argumente privind aplicabilitatea unor asemenea principii și la persoane juridice. De ce un ONG nu poate să administreze, iar celelalte entități care nu au decât scopul de a exploata resursele naturale, dar nu într-un spirit durabil, ci cu profit imediat, pot?” spune Dan Trifu. 

Ce urmează

Federația Coaliția Natura 2000 a trimis o scrisoare Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate în care se solicită dacă mai sunt custozi și dacă mai emit avize.

Urmează să fie sesizat avocatului poporului, care la rândul lui ar trebui să sesizeze Curtea Constituțională, pentru ca astfel să fie oprite efectele acestei OUG. “Este singura cale legală la momentul actual. Vom sesiza și UE asupra pericolului acestei OUG”, concluzionează Dan Trifu.

Foto: 123rf

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*