Biblioteca de piatră

Harta Geologică a României.

Colecția completă a rocilor din România

Text: Cătălin Gruia

O hală industrială imensă la periferia Bucureștiului. 55.840 de sertare metalice, a cîte un metru lungime, grupate în 18 tronsoane paralele, conțin eșantioane din peste 1.000 de foraje săpate de-a lungul timpului pe tot teritoriul țării. Aceasta este Litoteca Națională, posesoarea unor „mărturii științifice unice, extrase de la mii de metri adîncime” – spune Paul Constantin, cercetător la Institutul Geologic al României. Conform directorului institutului, Șerban Veliciu, un singur foraj la 5.000 de metri adîncime poate costa 20 de milioane de dolari.

Obsedat să nu mai depindă de importuri, Ceaușescu a închis ochii la costurile astronomice ale acestor foraje și a comandat o radiografie completă a subsolului, în căutarea resurselor naturale. Astfel s-a format, în 1983, litoteca, realizare a „epocii de aur”, în urma unor investiții irepetabile în geologie. „Așa ceva nu s-ar fi putut construi decît în comunism” – spune Călin Ricman, cercetător la Institutul Geologic.

Muzeul Național de Geologie, împreună cu Litoteca Națională alcătuiesc colecția completă a tot ce înseamnă rocă în țara noastră.

Ca o ironie a schimbării vremurilor, litoteca, unul dintre cele mai scumpe proiecte științifice românești, nu pare să mai preocupe azi pe nimeni, căzînd în desuetudine din cauza lipsei de fonduri și de interes pentru valorificarea științifică a acestui patrimoniu național.