De ce se bat dealul cu valea la Ruginoasa?

Foto: Dragoș Lumpan

Pe 31 decembrie, când se crapă de ziuă, în satul Ruginoasa, din județul Iași, două cete de bărbați mascați în piele de animal se bat sălbatic cu ciomege.

Text: Cătălin Gruia

Jandarmi și polițiști supraveghează bătaia. După ce îi gonesc pe învinși bătând cu măciucile în pământ, câștigătorii sărbătoresc victoria cinstindu-se la bar. Nimeni din sat nu știe semnificația acestui eveniment, la care oamenii participă pentru că „așa au pomenit“. În interpretarea Sabinei Ispas, directoarea Institutului de Etnografie și Folclor, această bătaie e un accident etnografic unic, în care s-au contopit mai multe influențe din partea obiceiurilor slavilor și ale cetelor de colindători și călușarilor români.

În mod tradițional, funcția cetelor de colindători – deveniți în perioada sărbătorilor un fel de sacerdoți-mesageri – era să integreze spațiul colindat într-o teofanie puternică.

Satele, mărite în timp cu noi sosiți așezați de obicei în vale, lângă deleni (cei din deal), nu puteau avea simultan decât o singură ceată de sacerdoți. Probabil că, la un moment dat, în urma unor prejudecăți sociale – de obicei delenii, vechii stăpâni ai locului, erau mai bogați și nu voiau să se amestece cu veneticii –, vălenii de la Ruginoasa și-au făcut și ei o ceată. O posibilă influență va fi venit de la călușari. „Când se întâlneau două cete de călușari erau bătălii mari, care se lăsau chiar cu moarte de om“ – scria pe la începutul secolului al XVIII-lea principele Dimitrie Cantemir. îmbrăcatul în piei de animal – regăsit în spațiul locuit de slavi – e neândoielnic o influență a acestora.

În ultimii ani, tradiția s-a „adaptat“, fiind influențată de mass-media, pentru care evenimentul e un show senzațional, de jandarmi, prezenți pentru a ține sub control situația, și de turiști, care vin să vadă bătaia unde, de câțiva ani buni, n-a mai murit nimeni.



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*