Bucharest Science Festival 2016

Foto: BSF

Mini-interviu cu Toma Pătrașcu, președintele ASUR și inițatorul BSF, despre noua ediția a Festivalului, care începe pe 28 septembrie

Ați creat acest eveneiment în 2013. De ce ați simțit că e nevoie de el?

În societatea românească există o lipsă cronică de știință. Vedem acest lucru atât la nivel macro, prin lipsa personalului calificat (ingineri, tehnicieni bine pregătiți, de exemplu), cât și la nivel individual, în situații precum respingerea vaccinării sau avântul pe care l-au luat așa-zisele terapii alternative. Toate aceste lucruri provin dintr-un deficit de cunoaștere — nu doar a rezultatelor științei, cât mai ales a metodei științifice…

… Exact. Deci cât de importantă e înțelegerea metodei științifice?

Știința nu e doar un corpus de rezultate. Cea mai importantă cucerire a sa e metoda științifică — ideea că trebuie să ne testăm ipotezele, să ne confuntăm prejudecățile cu realitatea înconjurătoare, să nu tragem concluzii pe baza unor cazuri particulare. De asemenea este foarte important să putem să evaluăm credibilitatea unei surse de informații. Nu pot să consider echivalente opiniile aruncate pe Facebook cu rezultatele obținute unor studii bine alcătuite și bine evaluate.

Ce deficiențe are educația științifică în România?

Din păcate vedem că sistemul de învățământ actual se străduiește să le transmită copiilor tone de informații, dar fără a le pune în context, fără a le explica cum au fost obținute, fără a le stimula curiozitatea, a-i învăța să gândească.

Încercăm prin acest Festival sa oferim o alternativă. Nu putem face ce ar trebui să facă statul, dar putem arăta o direcție spre care ar trebui să ne îndreptăm. Încercăm să le arătăm oamenilor că știința e fascinantă, valoroasă și că îți poate da un sens în viață.

Mai mult decât atât, un element foarte important, dar neglijat în învățământ e partea practică a materiilor studiate. Laboratoarele de fizică, chimie, biologie, care ar trebui să existe în orice școală, în ultimele decenii au dispărut de-a dreptul. Chiar dacă în unele cazuri mai există pe hârtie, în realitate sunt folosite ca simple săli de clasă, fiind rari profesorii care pot să-și desfășoare orele în manieră interactivă într-un laborator de specialitate.

Tocmai de aceea la BSF le propunem copiilor cât mai multe activități practice, laboratoare de chimie, ateliere de inginerie, de roboți, ecologie aplicată, care să le permită să afle legătura dintre teoria învățată la școală și lumea înconjurătoare.

Am doi copii la școală,  în clasele a II-a și a V-a, iar dacă te uiți la manualele lor te îngrozești — mai ales la cele vechi: un fel de șaorma cu de toate, extrem de indigeste și lipsite de rafinament, favorizează datele, făcând abstracție de context, și adesea nici măcar nu mai sunt corecte din punct de vedere științific. Ministerul face eforturi și a început revizuirea programei, dar reforma curiculară a pătruns doar în primele clase — abia zgâriem suprafața problemei. Sunt generații întregi de copii care încă învață după manuale conforme cu programa din 1999 sau 2001, care de fapt sunt de o concepție mult mai veche. Și dacă se zice că școala era bună pe atunci, trebuie să înțelegem că școala nu era bună. Dezastrul de acum din învățământ vine după deceniile de dezastru dinainte de ’90.

 

Cui anume i se adresează festivalul?

Ne adresăm întregii societăți — avem peste 100 de evenimente, special concepute pentru diferite grupe de vârstă — de la copii de grădiniță sau școală primară, până la adulți.

Vezi aici Programul Bucharest Science Festival 2016

Care au fost cele mai memorabile reacții de la participanți de-a lungul timpului?

Cred că am putea să sintetizăm reacțiile printr-o unică interjecție: „Wow!”. Această reacție vine atunci când cineva face un pas dincolo de orizontul de zi cu zi și descoperă că lumea e mult mai complexă, mai fascinantă, mai vastă decât crezuse.

Și cumva legat de partea practică și de includerea cunoștințelor într-un ansamblu mai larg, o elevă care a participat anul trecut la un concurs interșcolar despre cosmologie, organizat de noi, l-a întrebat pe profesorul coordonator de la ea din liceu: „De ce nu ne povestiți și la ore despre lucrurile astea?”

Ce aduce nou ediția din 2016?

În 2016 ne vom concentra pe explorarea și colonizarea planetei Marte. În următorii ani, omenirea va ieși cu adevărat în spațiul cosmic — până acum se poate spune că am stat doar pe mal.

În următorii ani, datorită scăderii dramatice a costurilor de lansare în urma dezvoltării unor noi tehnologi de către companii private, ne vom putea îndepărta de Pământ. La ediția din acest an a Festivalului, vrem să ne gândim la provocările pe care un astfel de salt spre viitor ni le vor pune nouă, ca societate.

Și, pentru prima dată, anul acesta Festivalul se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Președintelui României, ceea ce denotă o înțelegere la nivelul autorităților că educația în domeniul științei contează și trebuie încurajată.

 

— a consemnat Domnica Macri



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*