Salonul de Știință al Școlilor

Pe 9 mai, de Ziua Europei, la Muzeul Național de Geologie din București a avut loc o nouă ediție a Salonului de Știință al Școlilor organizat de ASUR. 

Echipele de elevi de la școlile din Capitală, coordonați de profesorii de științe, au realizat experimente și demonstrații ce ilustrează teme din curricula școlară. Copiii care au vizitat Salonul de Știință au avut ocazia să învețe lucruri interesante de la alți copii.

Cei care au luat parte la Salonul de Știință al Școlilor au fost întâmpinați la intrare de robotul Labiș, construit în întregime de elevi și câștigător în mai multe competiții înternaționale.

“Noi facem parte din echipa Auto Vortex care este afiliată Liceului Tudor Vianu, iar acesta este robotul Labiș cu care colegii noștri mai mici au participat la concursuri mondiale. Robotul a fost gândit să ia parte la o serie de meciuri unde se joacă doi contrat doi. Nu știi ce parteneri ai sau contra cărei țări vei juca. În fiecare an, se schimbă tema de joc, dar se păstrează terenul de 4x4m cu burete pe jos și un gard. În acest an, robotul trebuie să culeagă două cuburi de burete și să formeze un anumit model, iar la final să ia o jucărie de pe jos, să o scoată din teren și să o pună în picioare în afara acestuia. Cu cât o pui mai departe, cu atât ești punctat mai mult. Robotul merge și pe bază de senzori, poate urmări o anumită linie. Este, de fapt, unul din cei 5 roboți pe care îi avem. A câștigat un campionat din Rusia, unde am concurat alături de alte 30 de echipe, iar noi am luat locul 1 și ne-am calificat în America. Am avut multe rezultate cu acest robot în toată lumea. Echipa noastră călătorește din Coreea de Sud, în Australia până în SUA și toată Europa cu scopul de a câștiga. Robotul este făcut în întregime de copii, multe piese de el sunt printate 3D sau modificate, iar unele sunt realizate cu ajutorul sponsorilor,” spun Ioana, Rareș și Cosmin de la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu.

În curtea Muzeului de Geologie, elevii au putut să vadă experimente și demonstrații ce ilustrează teme din curricula școlară realizate de alți elevi. “Este prima oară când participăm și decizia a fost să venim alături de elevii de clasa a șaptea.

Au muncit mult pentru experimente și s-au implicat, iar inițiativa de aici este extraordinară. Ne-ar plăcea să fie extinsă, iar evenimentul să ajungă la cât mai multă lume.

Aici am venit cu experimente pe bază de gheață carbonică care sunt fascinante. Prin aceste experimente, ne-am propus să dovedim proprietățile dioxidului de carbon, inclusiv faptul că poate schimba pH-ul unei soluții precum hidroxidul de sodiu”, a declarat prof. Laura Băjenaru de la Liceul Teoretic Școala Mea.

“Elevii de clasa a șaptea, care au început să studieze chimia anul acesta, sunt entuziasmați când fac experimente care sunt spectaculoase. Eu i-am lăsat să aleagă experimentele cu substanțele pe care le întâlnesc ei în viața de zi cu zi ca să vadă că sunt utile și să afle astfel că substanțele care îi înconjoară pot fi folosite și la experimente.

Participăm la acest eveniment și cu circuite electrice, proiecte ale elevilor de clasa a șasea care au învățat despre becurile care se leagă în serie și în paralel. Inițiativa de aici mi se pare foarte interesantă pentru că îi stimulează pe copii, le stimulează interesul pentru știință și pentru a cunoaște tot ce se întâmplă în jurul lor. Mai avem pe masa de lucru, spre exemplu, două vase cu bucăți de fier ruginite: una este în soluție de acid acetic, adică oțet, și se observă cum rugina dispare – deci copilul află că poate să își curețe șasiul de la mașină și cu oțet. Cealaltă bucată de fier este scufundată în soluție de sulfat de cupru și se poate observa cum, cuprul este scos în afară. Astfel, copiii văd reacția pe care au învățat-o la școală, reacția de substituție”, spune doamna Tudor Georgeta, profesoară de fizică și chimie la școala gimnazială Genesis.

La câteva mese distanță, elevii de la Little London International Academy experimentau cum se poate crea vidul. “Pentru experimentul meu, voi uda un șervețel cu apă, nici prea multă, nici prea puțină. Rup o bucățică de hârtie și îi dau foc, o pun înăuntru repede și aștept să se stingă flacăra. Astfel se va consuma tot oxigenul din interiorul paharului și așa sa va crea vidul. Adică o să pot să trag cu paharul toată farfuria în sus”, spune încântat Rico.

În cadrul salonului a fost expusă şi MOBEE – Expoziția mobilă despre cutremure. Expoziția este dezvoltată de Institutul Național de Fizică a Pământului (INFP) oferă informații, prin intermediul tehnologiilor moderne, a exponatelor, activităților interactive și a interacțiunii cu oamenii de știință de la INFP.

Tot în cadrul Salonului de Știință al Școlilor, au fost organizate, parteneriat cu profesorii și studenții Facultății de Chimie Aplicată din UPB și cu sprijinul BASF România, trei ateliere interactive de chimie ChemGeneration, destinate elevilor de liceu.

“Avem un proiect alături de BASF România, care se adresează elevilor de liceu. Îi invităm să facă alături de noi câteva experimente, iar azi, spre exemplu, fac două proiecte: reciclează hârtia, iar noi le explicăm stabilitatea polimerilor, adică diferența dintre un polimer obișnuit și unul biodegradabil. Toate aceste proiecte se referă la un concept de economie circulară, de reutilizare a resurselor. Pentru că trebuie să fim atenți la modul în care utilizăm resursele. Ele nu sunt inepuizabile, iar la un moment dat o să ajungem la situația din filmul Wall-E, în care toată suprafața solului era acoperită cu deșeuri. Practic, vrem să îi obișnuim pe copii să fie mai atenți la resursele pe care le utilizează și modul în care o fac și să caute în permanență variante de reutilizare a lor. Adică un mod circular de a utiliza resursele, așa cum o face și natura și nu liniar cum există tendința la noi”, spune Cristina Todaș, șef de lucrări la Facultatea de chimie aplicată și știința materialelor din cadrul Universității Politehnica din București.

Alexandru Toma Pătrașcu, directorul Bucharest Science Festival

“Am organizat în această primăvară a doua ediție a Salonul de Știință al Școlilor. Vrem să îi atragem pe copii către știință și credem că una dintre cele mai bune metode este de a vedea știința în acțiune, explicată tot de alți copii. Pe de o parte, ca să poți să explici niște concepte care nu sunt mereu extrem de intuitive, trebuie în primul rând să le înțelegi tu foarte bine. De aceea, un astfel de salon îi ajută în primul rând pe elevii care vin să prezinte lucruri. Își clarifică conceptele, dar mai mult își dezvoltă abilitățile de comunicare. Un lucru pe care școala noastră, din păcate, de cele mai multe ori, omite să îl facă.

Trecând de partea cealaltă, copiii care vin să viziteze un astfel de salon văd copii la fel ca ei, de aceeași vârstă, pasionați de știință, care le dovedesc că știința nu este ceva ezoteric și greu de înțeles. În acest fel, având un model, sunt și ei mai deschiși pentru niște materii care la poate la prima vedere, mai ales în actuala situație a societății noastre, par mai neapetinsante”, spune Alexandru Toma Pătrașcu, directorul Bucharest Science Festival.

Despre Salonul de Știință al Școlilor

Prima ediție Salonului de Știință al Școlilor a fost organizată anul trecut, în cadrul Bucharest Science Festival – acest proiect a fost pilotat atunci. Organizatorii își propun două ediții pe an: una de primăvară și una de toamnă, în cadrul Bucharest Science Festival. Este de mult interes, atât din partea copiilor, cât și din partea profesorilor pentru că și unii și alții sunt ajutați în ceea ce fac zi de zi la școală.

Salonul este inițiat de echipa care, din 2013, organizează Bucharest Science Festival, iar pe viitor intenționează să extindă evenimentul  și în afara Bucureștiului, astfel încât cât mai mulți copii să fie atrași către știință.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*