Biologia în parc

La standul de anatomie și histologie. Foto: dr. Carmen Gache, George Andrei Creangă

A doua ediție a evenimentului Biologia în parc, desfășurat în Grădina Botanică “Anastasie Fătu” din Iași, invită publicul să experimenteze universul divers al plantelor și al animalelor.

Biologia în parc este o invitație adresată tuturor pentru a redescoperi frumusețea naturii din imediata noastră vecinătate, dar și de a readuce la suprafață din adâncurile ființei noastre curiozitatea de a privi, de a pipăi, de a asculta viața care se manifestă într-o lume mult mai diversă decât ne putem imagina.

Lanțul vieții este același pe toate treptele de evoluție – fiecare floare, fiecare fluture sau albină, fiecare broscuță sau șopârlă, fiecare pasăre sau veveriță se ivesc dintr-o sămânță sau dintr-un ou, cresc și ating plenitudinea maturității dând urmași și, într-o zi, mor… Din păcate, mult prea adeseori trecem nepăsători, iar uneori, cu voie sau fără voie, cu bună știință sau din neștiință, le supunem unor eforturi suplimentare pentru a supraviețui sau chiar le curmăm firul vieții.

Descoperind lumea șerpilor și a tritonilor. Foto: dr. Carmen Gache, George Andrei Creangă

Program

10:00 – 17:00, în perimetrul serelor și pe platoul din zona de acces în Grădina Botanică, dinspre strada Dumbrava Roșie.

Standuri experimentale:

1. Histologie vegetală și animală – microscopul ne permite să pătrundem dincolo de înveliș până la straturile profunde ce se află la baza vieții.
  2. Anatomie – mulaje ale unor părți componente ale corpului animal, plante și părți componente ale plantelor – ne vor ajuta să descoperim care este suportul mișcărilor și simțurilor ce guvernează lumea vie.
  3. Entomologie – insectare și terarii – insectele reprezintă grupul cel mai divers din lumea animală, cheia majorității lanțurilor trofice care există astăzi pe Terra.
  4. Micologie – ciuperci microscopice – nu au pălărie, nici picior, iar unele sunt chiar invizibile, dar sunt esențiale pentru buna funcționare a ecosistemelor, a multor organisme vegetale și animale, precum și în bucătăria noastră.
  5. Microbiologie – lumea nevăzută a microorganismelor reprezintă nu doar pericolul ce se poate ivi de oriunde, ci și agenții biotehnologiilor utile zi de zi.
  6. Fiziologie vegetală – celulele artificiale ale lui Traube, plantule germinate – lumea vegetală înseamnă mai mult decât culoare, formă și parfum.
Lecția de anatomie. Foto: dr. Carmen Gache, George Andrei Creangă

Expoziții fotografice:

Știință și artă din microscop – autor Dr. Anca Narcisa Neagu – secțiunile realizate prin diverse tipuri de țesuturi și colorate cu coloranți speciali se transformă în veritabile ”peisaje fotografice” și ne ajută să descoperim cine se află în spatele stării noastre de sănătate.

Diversitatea lumii animale – autori: specialiști și tineri cercetători din comunitatea academică de la Facultatea de Biologie din Iași – imagini surprinse cu aparatul foto în mijlocul naturii sau în laborator, relevând varietatea formelor de manifestare a vieții animale.

10:00 – 12:00, pe malul lacului de pe valea pârîului Podgoria Copou.

Atelier de hidrobiologie: prelevare și analiza viețuitoarelor din apă – explorăm lumea subacvatică.

10:00 & 11:00, respectiv, 15:00 & 16:00, deplasare pe itinerarii cu plecare din zona platoului în diverse direcții ale Grădinii Botanice, în vederea descoperirii unor grupe de viețuitoare ce alcătuiesc biodiversitatea în acest colț de natură de pe teritoriul municipiului Iași.

Copiii află despre insecte, cheia majorității lanțurilor trofice care există astăzi pe Terra. Foto: dr. Carmen Gache, George Andrei Creangă

Trasee aplicative:

1. Botanică – să descoperim plantele care ne oferă resurse vitale pentru existența noastră cotidiană.
  2. Entomologie – fluturi, cărăbuși, albine… – un univers întreg ascuns printre ierburi și în coronamentul arborilor.
  3. Herpetologie – ne temem de ceea ce nu cunoaștem, deci, haideți să descoperim lumea surprinzătoare a broscuțelor și tritonilor, a șopârlelor și șerpilor.
  4. Ornitologie – păsările sunt singurii constructori ce nu pricinuiesc daune mediului natural atunci când își clădesc cuibul, dar și îndrăgostiții care, prin același cântec, fac – în egală măsură! – o declarație de dragoste și una de război.

Unde: Grădina Botanică ”Anastasie Fătu”, Str. Dumbrava Roșie, 7 – 9, Iași.
Data: 1 iunie 2018, între orele 10:00 – 17:00.
Bilete: participarea presupune doar achiziționarea biletului de la intrarea în grădina botanică.

Vizitatori la prima ediție Biologia în parc. Foto: dr. Carmen Gache, George Andrei Creangă

Organizatori

Evenimentul este organizat de către Facultatea de Biologie de la Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași și Grădina Botanică ”Anastasie Fătu” din Iași, în parteneriat cu mai multe organizații nonguvernamentale (Societatea Ornitologică Română/Birdlife Romania, Societatea Micologică din România, Grupul SistemIS și Grupul Herpetologic Moldavica).