MARTE: Cum ajungem, ce vom face acolo?

E doar o chestiune de timp până când vom ajunge pe Marte. “Dar vom ști ce să facem după aceea?”, se întreabă redactorul șef National Geographic România, Cătălin Gruia, în editorialul ediției de noiembrie.

Acum 70.000 de ani, am purces din Africa pentru a cuceri Eurasia. În urmă cu 50.000 de ani am ajuns în Australia; acum 14.000 de ani – în America de Nord; acum 4.000 de ani – în insulele din Pacific; în 1821, am bifat Antarctica şi în 1969 am păşit pe Lună. Următoarea staţie: Marte.

În vara anului trecut, la o conferinţă de presă a NASA ce a urmat „testului la sol“ din Utah cu un propulsor cu combustibil fosil care va face parte din Sistemul de Lansare Spaţială, un reporter local de 49 de ani l-a întrebat pe directorul programelor spaţiale cu echipaj uman: „Voi apuca să văd un om pe Marte?“

„Da“ – a răspuns William Gerstenmaier. Dar „«om» poate nu e cuvântul potrivit. O fiinţă omenească.“

Homo sapiens vine de departe şi parcă nu mai are răbdare să ajungă la stele! Însă călătoria şi traiul în spaţiu ne vor transforma, poate chiar într-o nouă specie. Cel mai bine ştiu cei care le-au simţit pe propria piele, precum cosmonauţii Mihail Kornienko şi Scott Kelly, reveniţi pe Pământ în martie după 340 de zile pe staţia spaţială internaţională, pe post de cobai pentru zeci de studii despre efectele traiului în spaţiu.

Vom ajunge pe Marte. E doar o chestiune de timp (20-30 de ani). Şi de bani! Aselenizările Apollo au costat 140 de miliarde $. Un proiect de voiaj pe Marte înaintat lui George H. W. Bush se ridica la 450. În anii cursei cu U.R.S.S către Lună, NASA primea anual peste 4% din bugetul federal, de vreo 8 ori mai mult decât are acum pentru toate misiunile spaţiale cu echipaj uman…

Visătorii nu se uită însă la probleme, riscuri sau bani. Poate cel mai celebru dintre ei, Elon Musk, proprietarul companiei SpaceX, şi-ar dori să construiască pe Marte o nouă civilizaţie, „Înainte ca o calamitate, poate provocată chiar de noi, să ne şteargă de pe faţa Pământului.“

Altora nu le surâde să ne asumăm destinul de virus care îşi ucide gazda, gândindu-se nonşalant la următoarea.

Pentru Chris McKay, cercetător şi expert în Marte de la NASA, ideea că oamenii s-ar putea muta pe planeta roşie după ce vor distruge Pământul e „etic şi tehnic absurdă“. O şedere pe staţia spaţială ar băga minţile în cap celor care vor pe Marte – crede Mihail Kornienko. El îşi aminteşte cum a fost acum 8 luni când a revenit pe Pământ cu capsula Soiuz. „Aerul stepei intră-n cabină după agitaţia coborârii şi înţelegi că s-a terminat totul. Şi nu te mai saturi de aer. L-ai tăia cu cuţitul şi l-ai întinde pe pâine.“

Te invit să citești mai multe despre acest fascinant subiect în articolul “Marte, cursa spre planeta roșie”, din ediția de noiembrie a revistei National Geographic!

Foto: 123RF