Tot ce trebuie să știi despre cum funcționează motoarele de căutare în 2018

motoare de cautare

În prezent, succesul unui business depinde într-o mare măsură de vizibilitatea sa în motoarele de căutare, însă modul în care acestea funcționează poate genera confuzii. Astfel, de-a lungul anilor s-a conturat o reală industrie care încearcă să explice modul în care site-urile listează în motoarele de căutare, aceasta fiind cunoscută sub numele de SEO (Search Engine Optimization). Marea provocare a specialiștilor din acest domeniu este să țină pasul cu schimbările frecvente care au loc în algoritmii de listare. În special când vorbim despre Google, cel mai popular motor de căutare din lume, schimbările au loc de la an la an, acesta încercând să ofere utilizatorilor cea mai bună experiență posibilă și cele mai relevante rezultate la interogările lor.

Deși este imposibil să cunoaștem în totalitate “secretul” algoritmilor motoarelor de căutare, specialiștii în optimizare SEO au suficiente cunoștințe cu privire la modul de funcționare al acestora, cel puțin la un nivel de bază, care pot ajuta business-urile online să obțină mai multă vizibilitate și sa aibă succes în mediul online. Așadar, iată tot ce trebuie să știi despre cum funcționează motoarele de căutare în anul 2018:

Care este scopul final al unui motor de cautare?

Primul lucru pe care trebuie să îl înțelegem cu privire la modul în care funcționează motoarele de căutare este că prioritatea acestora este să ofere utilizatorilor cele mai bune rezultate atunci când aceștia efectuează o interogare.

Când vine vorba de rezultate organice, un motor de căutare are ca focus principal satisfacția utilizatorului, și nu business-urile online care se află în competiție pentru poziții favorabile.

Oferind utilizatorilor informațiile pe care aceștia le caută, motoarele de căutare se asigură că aceștia le vor folosi în continuare. Știm cu toții cât de bine a funcționat acest principiu pentru Google, care în prezent este cel mai utilizat motor de căutare la nivel mondial.

Odată îndeplinit acest prim obiectiv, în mod natural va genera și profit pentru motoarele de căutare, prin intermediul reclamelor plătite, care asigură site-urilor vizibilitate în paginile de rezultate, fiind poziționate separat de rezultatele organice neplătite. Motivul principal pentru care business-urile investesc în astfel de reclame este legat de faptul că un număr imens de oameni folosesc motoarele de căutare pentru a găsi produsele și serviciile de care au nevoie.

Ce este indexul unui motor de cautare?

Pentru ca un motor de căutare să poate identifica website-urile relevante pentru orice tip de interogare, acesta trebuie să aibă o bază de date cu toate paginile web existente pe Internet, precum și o înțelegere sumară a conținutului acestora. Pentru ca acest lucru să se întâmple, este necesară crearea unui index al tuturor website-urilor și paginilor acestora.

Acest index are scopul de a identifica și organiza fiecare site și pagină web de pe Internet în așa fel încât să poată crea o conexiune între cuvintele cheie pe care utilizatorii le folosesc atunci când efectuează o căutare și conținutul regăsit pe paginile web respective.

În plus, motorul de căutare are rolul de a ierarhiza paginile web care acoperă același subiect și în funcție de calitatea acestora. Acest lucru ridică un semn de întrebare, deoarece tot procesul este automatizat și condus de algoritmi. Cu toții ne întrebăm cum poate Google să analizeze un factor subiectiv precum calitatea conținutului, însă acesta se bazează pe un set foarte vast de criterii obiective, cu ajutorul cărora ierarhizează site-urile în paginile sale de rezultate.

Ce sunt crawlerii unui motor de căutare și cum funcționează?

 Primul pas pe care un motor de căutare trebuie să îl facă pentru a crea un index este să identifice paginile web existente pe Internet. Acest lucru este realizat de către crawleri, cunoscuți și sub numele de “web bots” sau “spiders”. Crawlerii sunt aplicații software care rulează scripturi automate și care au rolul de a indexa paginile unui website, colectând toate informațiile necesare pentru a actualiza indexul motorului de căutare. O data indexată o pagină web, crawlerii se folosesc de linkurile pe care aceasta le conține pentru a identifica noi pagini ce pot fi indexate.

Specialiștii în optimizare SEO recomandă celor care dețin site-uri să creeze un sitemap XML pentru a accelera procesul de indexare.

Ce sunt algoritmii unui motor de cautare?

Al doilea rol important al unui motor de căutare, după crearea și actualizarea indexului, este unul mult mai dificil, și anume ierarhizarea valorică a paginilor web.

Mai exact, dacă un crawler identifică 100.000 de pagini care includ conținut relevant pentru o anumită interogare, cum determină motorul de căutare ordinea în care acestea vor fi afișate în paginile de rezultate? Aici intervin algoritmii de listare. Inginerii și programatorii marilor companii din spatele motoarelor de căutare precum Google sau Bing fac constant eforturi imense pentru a crea algoritmi complecși, care se bazează pe un număr mare de factori folosiți pentru a ierarhiza site-urile și a le lista în paginile de rezultate.

Care sunt principalii factori de listare?

Deși la ora actuală Google ierarhizează paginile web în funcție de peste 200 de factori de listare, specialiștii în optimizare SEO, după mulți ani de experiență, au reușit să identifice câțiva care sunt printre cei mai importanți și care au cea mai mare influență asupra pozițiilor în SERP (Search Engine Results Pages). Iată care sunt aceștia:

a) Linkurile

Linkurile reprezintă unul din cei mai importanți factori de listare, în special cele externe, cunoscute și sub numele de backlinkuri. De fiecare dată când un webiste face trimitere către un altul, acest lucru este interpretat de motorul de căutare ca un semnal că pagina către care se face referire are un conținut de calitate, în limbajul de specialitate spunându-se că site-ul are “autoritate”. Această putere de “transfer” a autorității unui site către un altul este exponențială. Mai exact, cu cât mai multe site-uri fac trimitere către un altul, cu atât un link provenit de pe acesta din urmă este mai valoros, datorită autorității mari a acestuia.

Din acest motiv, specialiștii SEO recomandă site-urilor să își construiască în timp un profil solid de backlinkuri, atât din punct de vedere al numărului de linkuri, cât și din al calității acestora.

b) Vechimea site-ului de la momentul indexării

Cu cât site-urile au în spate mai mulți ani de la momentul indexării în motorul de căutare, cu atât vor fi privite ca fiind mai de încredere și mai relevante. Bineînțeles, este important ca acestea să își actualizeze conținutul periodic, pentru a rămâne relevante atât în fața crawlerilor, cât și a utilizatorilor.

c) Cuvintele cheie

Motoarele de căutare au ca scop primar să ofere utilizatorilor cele mai relevante rezultate, folosindu-se de cuvintele cheie utilizate în conținutul site-urilor pentru a identifica subiectul acestuia. Așadar, este important să ai o densitate optimă de cuvinte cheie în conținutul site-ului. Pe de altă parte, excesul de cuvinte cheie nu este privit cu ochi buni de către algoritmii Google, fiind o practică învechită și considerată ca fiind o încercare de a ocupa în mod artificial poziții de top în paginile de rezultate, lucru care poate atrage o penalizare.

d) Optimizarea site-ului pentru dispozitive mobile

Google a recunoscut clar și răspicat că optimizarea pentru dispozitive mobile este unul din factorii de listare pe care îi va folosi începând cu anul 2018, având în vedere numărul din ce în ce mai mare de utilizatori care accesează Internetul de pe smartphone-uri și tablete. Acesta a fost denumit în mod oficial “Google Mobile-first Index”, referindu-se la faptul că site-urilor optimizate corespunzător pentru dispozitive mobile vor avea prioritate în SERP.

e) Viteza de incarcare a site-ului

Utilizatorii nu au răbdare și nici timp să aștepte prea mult ca o pagină web să se încarce. Așadar, viteza de încărcare a unui site este un factor de care motoarele de căutare țin cont.

f) Indicatorii de user experience

Google monitorizează comportamentul de navigare al utilizatorului atunci când accesează un site din rezultatele organice. Dacă acesta intră pe o pagină pe care o părăsește la scurt timp, acest lucru este interpretat ca un semnal că utilizatorul nu a găsit un conținut relevant sau că navigarea este dificilă. Pe de altă parte, dacă vizitatorul petrece mai mult timp pe site și accesează și alte pagini din acesta, motorul de căutare va considera că website-ul are un conținut relevant pentru utilizator și ca îi oferă acestuia o experiență optimă de navigare.

 

Sursa: Advertising Iagency

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*