MARTE: Cum ajungem, ce vom face acolo?

November 14, 2016 Catalin Gruia 0

E doar o chestiune de timp până când vom ajunge pe Marte. “Dar vom ști ce să facem după aceea?”, se întreabă redactorul șef National Geographic România, Cătălin Gruia, în editorialul ediției de noiembrie. […]

Autoportret. Roverul „Opportunity“, lîngă Craterul Endurance – ca şi geamănul său, „Spirit“, în cealaltă parte a planetei – ar fi trebuit să sucombe anul trecut. Însă ele au continuat să adune dovezi ale existenţei apei în trecut pe Marte. Foto: NASA/JPL şi Universitatea Cornell

Făcînd valuri pe Marte

December 18, 2011 National Geographic 1

La mai bine de un an după decesul prezis, roboţii hoinari de pe Marte ai NASA, „Spirit“ şi „Opportunity“, merg mereu mai departe, în căutarea indiciilor unor ape străvechi. Rămîne aceeaşi întrebare obsedantă: a fost cîndva Planeta Roşie leagăn al vieţii?

[…]

Planeta albă. Zăpada şi gheaţa acoperă peisajul în jurul Craterului Holden, din emisfera sudică a lui Marte, amestec de artă şi realitate. Artistul Kees Veenenbos a „drapat” în alb hibernal datele furnizate de altimetrul laser al staţiei orbitale Mars Global Surveyor (MGS), pentru a simula cum trebuie să fi arătat planeta acum 50.000-500.000 de ani. „Dacă o vedeai atunci, i-ai fi zis planeta albă” - spune Phil Christensen. Cercetătorii descoperă azi zone cu zăpadă prăfuită şi alte indicii ale unui trecut glaciar, departe de poli, care pot indica unde ar fi acum apă lichidă şi chiar viaţă. Craterul Aram Chaos a avut cîndva la bază apă îngheţată şi, în adîncime, apă lichidă. În urma unei erupţii violente, apa a răbufnit afară, iar solul s-a prăbuşit în forme complexe. Ilustraţie: Kees Veenenbos; Date: Echipa ştiinţifică MOLA (Mars Orbiter Laser Altimeter)

Marte – planeta de gheaţă

January 30, 2011 National Geographic 1

Gheaţa de la polii lui Marte nu este o noutate. Cercetătorii cred că aceasta a acoperit de curînd cea mai mare parte din planetă. Imaginile trimise de cele două staţii orbitale relevă noi indicii despre resturi de gheţari sau petice de zăpadă. Ce surprize ne mai aşteaptă acum, cînd vehiculele tocmai vor explora suprafaţa planetei?

[…]

De ultimă oră: Această imagine a galaxiei poreclite Sombrero, aflată la 50.000 de ani-lumină şi mai strălucitoare decît 400 de miliarde de sori. Foto: NASA

Cu ochii pe infinit

January 22, 2011 National Geographic 1

E tot mai bun. De când i s-a instalat o nouă cameră, în martie 2002, telescopul spaţial al NASA dezvăluie cosmosul mai bine ca oricând. Satelitul parcurge orbita în 97 de minute şi trimite pe Pământ imagini superbe ale unui univers complex.

[…]

Stele tinere scânteiază în Nebuloasa Carina, o „creşă“ stelară aflată la 7.500 de ani-lumină de Pământ, într-una dintre primele imagini trimise de venerabilul Telescop Spaţial Hubble, după „renovarea“ din primăvara trecută. Cu noile sale instrumente, Hubble poate să bată până în cele mai întunecate unghere ale universului – vezi această coloană de praf şi gaze –, în căutarea originilor acestuia. Foto: NASA/ESA/Echipa Hubble SM4 ERO.

Hubble reînnoit