Gata pentru Pluto

Nori pe suprafaț lui Pluto, într-o viziune artistică. Foto: JHUAPL

New Horizons e pregătită pentru zborul său istoric deasupra planetei Pluto, pe 14 iulie 2015.

Sonda spațială a trecut cu bine pe 13 iulie și de pragul ultimului milion de kilometri până la destinație. Destinația este la 12.500 de kilometri de suprafața lui Pluto, pe lângă care va trece cu o viteză de 49.600 de kilometri la oră.

Misiunea științifică a sondei spațiale New Horizons s-a reluat pe 7 iulie, după o anomalie petrecută cu trei zile mai devreme, care a obligat-o să intre în safe mode. Misiunea va continua potrivit planului, urmând ca pe 14 iulie să survoleze planeta pentru a face observații din apropiere.

New Horizons a fost lansată pentru a aduna date despre planeta pitică, sateliții ei și vânturile solare. Pe 4 iulie, computerul principal al navetei a devenit supraîncărcat din cauza unui conflict în șirul comenzilor, care îi cereau să descarce o cantitate mare de date și în același timp să comprime datele precedente. Treizeci de observații s-au pierdut din această cauză.

„E doar o pierdere de viteză în raport cu rezultatele finale pe care le așteptăm de la această misiune istorică”, a spus Dr. Alan Stern, cercetător princiapl pentru New Horizons la Southwest Research Institute, Boulder, Colorado, citat de NASA. „Când vom putea avea o imagine clară a suprafeței lui Pluto pentru prima dată, vă promit că o să vă dea pe spate”, a mai spus el.

Până acum, New Horizons a furnizat imagini color ale lui Pluto, care arată în premieră două fețe distincte ale planetei. Pe una din ele, pete mari, închise la culoare, de circa 500 km diametru, le-au stârnit curiozitatea cercetătorilor. În ultimele zile, fotografiile au identificat trăsături liniare care ar putea fi roci, precum și o formă circulară care ar putea fi un crater de impact.

Dacă Pluto are nori, naveta e echipată să îi detecteze cu ajutorul unor instrumente de mare rezoluție, Ralph și LORRI, iar prezența norilor va ajuta la stabilirea direcției vânturilor solare. Un spectrometru numit PEPSSI (Pluto Energetic Particle Spectrometer Science Investigation) detectează ionii evadați din atmosfera planetei, și analizează în acest fel compoziția atmosferei și alte date. Per total, New Horizons are cel mai avansat set de camere și spectrometre care au dotat vreodată o misiune spațială de primă recunoștere.

Misiunea dedicată lui Pluto a început acum peste nouă ani și a traversat peste cinci miliarde de kilometri.

Citește un articol dedicat misterelor lui Pluto în revista noastră de iulie 2015.