NASA a descoperit trei noi planete potențial locuibile

Ilustrația arată cum ar putea arăta suprafața planetei TRAPPIST-1f, una din cele șapte ale sistemului solar nou descoperit în Constelația Aquarius (Vărsătorul). Foto: NASA/JPL-Caltech.

Lumea freamătă după descoperirea a trei planete potențial locuibile, care gravitează în jurul unei stele pitice la o distanță de circa 40 de ani lumină de Pământ (378 de mii de miliarde de kilometri).

Anunțul a fost făcut la o conferință de presă, miercuri 22 februarie, care a fost transmisă live pe Facebook.

Sistemul solar a fost numit Trappist-1, după telescopul Trappist (Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope) din Chile, cu care trei planete din Trappist au fost reperate în mai 2016.

Ulterior, telescopul spațial Spitzer asistat de mai multe sisteme de la sol a confirmat existența a două dintre cele trei și existența altor cinci. Rezultatele observațiilor au fost publicate ieri în jurnalul Nature și anunțate la o conferință de presă a NASA la Washington.

Cu ajutorul lui Spitzer, cercetătorii au putut măsura exact dimensiunile celor 7 planete și calcula aproximativ masele a șase dintre ele, ceea ce a făcut posibilă calcularea densității.

Acestă ilustrație a apărut pe 23 februarie 2017 pe coperta revistei Nature anunțând că steaua TRAPPIST-1 are șapte planete pe orbită, oricare din ele putând avea apă lichidă pe suprafață – sau, în cazul celor mai îndepărtate – gheață. Sursă foto: NASA.

Calculul arată că sunt probabil stâncoase. Cercetările viitoare vor stabili dacă pe suprafața lor există apă lichidă.

Spre deosebire de Soare, steaua pitică ultra-rece din centrul sistemului TRAPPIST-1 ar permite existența apei lichide și pe planetele care orbitează la mică distanșă de ea – în cazul acesta, la distanță mai mică decât se află Mercur de Soarele nostru. Exoplanetele nou descoperite au și orbite foarte apropiate una de cealaltă – cineva aflat pe o planetă le-ar vedea pe cele învecinate mai aproape decât vedem noi luna.

“Cele 7 minuni ale lui TRAPPIST-1 sunt primele planete de mărimea Pământului care au fost descoperite în jurul unei asemenea stele”, a spus Michael Gillon, autor principal al cercetării și șeful echipei de studiu de la Universitatea din Liege, Belgia. “Este și cea mai bună țintă de până acum pentru studierea atmosferei pe planete locuibile, de mărimea Pământului”.

Foto: NASA/JPL-Caltech.

Planetele par să aibă mereu aceeași față întoarsă către soare, ceea ce înseamnă că pe o parte a planetei e permanent zi și pe cealaltă permanent noapte. Asta ar fi echivalent cu o meteorologie total diferită, cu vânturi bătând spre partea nocturnă și schimbări extreme de temperatură.

“Sistemul TRAPPIST-1 oferă cele mai bune oportunități de studiere a atmosferei din jurul planetelor de dimensiunea Pământului în următorul deceniu”, a spus Nikole Lewis, co-leader al studiului Hubble și astronom la Space Telescope Science Institute din Baltimore, Maryland. Și telescopul Keppler, vânătorul de planete al NASA’, studiază acum TRAPPIST-1, măsurând micile modificări de strălucire ale stelei în timpul tranzitului planetelor. Aceste observații vor permite astronomilor să își rafineze datele.

Sursa: NASA