NASA a descoperit hidrogen pe fundul oceanului de pe Enceladus

În căutarea vieții în afara Pământului, NASA explorează oceanele din sistemul nostru solar. Foto: NASA.

După ce în februarie, NASA a anunțat descoperirea a șapte planete potențial locuibile, care gravitează în jurul unei stele pitice și se află la aproximativ 40 de ani lumină de Pământ, pe 13 aprilie, agenția spațială a venit cu două noi informații importante pentru lumea științei.

Noile informații sunt rezultate ale misiunilor Cassini și Hubble

Nava spațială robotizată Cassini este una dintre cele mai ambițioase misiuni ale agenției spațiale. Aceasta a fost lansată în spațiu în 1997 și abia după șapte ani, în 2004, a intrat pe orbita Saturnului. De-a lungul timpului, Cassini a trimis o serie de informații surprinzătoare despre Saturn și sateliții săi naturali.

În 2014, nava a indicat existența unui ocean cu apă lichidă aflat sub suprafața înghețată a lui Enceladus, unul dintre numeroșii sateliți ai Saturnului.

Un anunț similar a fost făcut în septembrie, anul trecut, cu ajutorul informațiilor obținute prin intermediul telescopului Hubble: Europa, luna lui Jupiter, are și ea oceane ascunse sub stratul gros de gheață, iar vapori de apă erup la suprafață.

Anunțurile făcute de NASA

1. Existența hidrogenului pe fundul oceanului care se află sub suprafața înghețată a lui Enceladus. Este o veste importantă pentru că dacă hidrogenul este prezent, se poate amesteca cu dioxidul de carbon pentru a forma metanul care este consumat de microbii care trăiesc în adâncurile mărilor noastre. Cu toate acestea, oamenii de știință subliniază faptul că nu au găsit forme de viață pe Enceladus.

Izvoarele hidrotermale care se află pe fundul oceanului de pe Enceladus sunt o piesă importantă din puzzle. Reacția chimică dintre apa caldă și rocile de pe fundul oceanului reprezintă singura sursă plauzibilă de hidrogen. În acest moment, conform specialiștilor NASA, Enceladus are aproape toate elementele necesare pentru a susține viața. Foto: NASA.

2. În 2014, coloane intermitente de apă au fost observate ieșind de sub suprafața înghețată a Europei. Acest lucru le poate oferi oamenilor de știință acces mai ușor la apă, pentru că nu mai sunt nevoiți să foreze în stratul gros de gheață. În 2016 o coloană de apă a fost observată în același loc ca în 2014. O astfel de caracteristică, care se repetă, este importantă pentru că atunci înseamnă că este reală și că poate fi studiată.

Coloana de apă ieșind de sub suprafața înghețată a Europei. Sursa: NASA.

Oceanele dincolo de Pământ

Se pare că în sistemul nostru solar există apă în locuri surprizătoare. Există semne că și Venus sau Marte au avut cândva oceane, dar care au dispărut din cauza unor catastrofe naturale.

„Întrebarea dacă există sau nu viață dincolo de Pământ, dacă biologia funcționează sau nu dincolo de planeta este una dintre cele mai vechi întrebări rămase fără răspunsuri. Pentru prima dată în istoria omenirii, avem instrumentele, tehnologia și capacitatea de a oferi un posibil răspuns la aceste întrebări. Și știm unde să mergem ca să îl găsim. Pe Europa, luna lui Jupiter,” spune Kevin Hand, astrobiologist NASA.

Ce urmează

Telescopul Hubble își va continua misiunea și va studia Europa, în timp ce 2017 înseamnă finalul navei spațiale Cassini. Pe 15 septembrie aceasta va intra în atmosfera Saturnului și va fi distrusă. Pentru 2020 este programată lansarea misiunii Europa Clipper care va investiga dacă luna înghețată a lui Jupiter ar putea susține viața sau nu.

Sursa: NASA