Zbor spre Soare

Foto: NASA

NASA  a lansat numeroase misiuni de succes — de la plasarea primilor astronauți pe lună până la prima rachetă care a ajuns în spațiul interstelar. Dar nu a trimis încă o misiune pe Soare.

Obstacolul? Incredibila fierbințeală a celei mai apropiate stele.

Suprafața Soarelui are o temperatură de 5.500º Celsius, însă atmosfera sa exterioară — coroana — atinge circa 1,9 milioane de grade Celsius.

„Această inversare a temperaturilor e un mare mister, pe care nimeni n-a reușit să-l explice””, a spus Nicola Fox, cercetător șef pentru Sonda Solară Parker, misiunea NASA care are ca obiectiv să ajungă, în sfârșit, aproape de Soare.

Pe 31 mai, NASA a anunțat că, pentru prima dată în istorie, o navă spațială primește numele unei persoane în viață. Cunoscută inițial drept Solar Probe Plus, Sonda Solară Parker a fost numită după Eugene Parker, astrofizicianul care a descoperit în 1958 vântul solar.

Misiunea a devenit posibilă datorită unui scut anti-termic, construit dintr-un material compozit carbon-carbon, care va ține instrumentele de la bordul sondei în marja sigură de temperatură.

Lansată în curând, pe 31 iulie 2017, sonda va face de 24 de ori înconjurul soarelui. Va ajunge la o distanță de mai puțin de 6 milioane de kilometri de steaua noastră, obținând asistența gravitațională necesară din 7 zboruri în jurul lui Venus.

E suficient de aproape pentru a găsi răspunsuri pentru celălalt mare mister al Soarelui: ce anume creează vântul solar, fluxul de particulele încărcate electric, emanate de soare și accelerate, care dau peste cap sistemele electrice de pe Pământ.

„Vedem Soarele în fiecare zi, dar nu știm prea multe despre el”, a spus Fox. „Soarele este ultima noastră destinație majoră”.

– Rachel Hartigan Shea