Premiul Nobel pentru Fizică 2017, acordat pentru observarea undelor gravitaționale

Foto: 123rf

În acest an Premiul Nobel pentru Fizică a fost acordat lui Rainer Weiss, Barry C. Barish și lui Kip S. Thorne, trei fizicieni de origine germană, respectiv americană, pentru contribuțiile decisive la dezvoltarea detectorului LIGO și pentru observarea undelor gravitaționale, se arată în comunicatul de presă al Comitetului Nobel.

Undele gravitaționale, în sfârșit captate

Undele gravitaționale ale Universului au fost observate pentru prima oară pe 14 septembrie 2015, deși Albert Einstein vorbea despre acestea încă de acum 100 de ani și era convins că nu le va putea măsura niciodată. Totuși, cu ajutorul detectorului LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) acestea au putut fi observate, iar oamenii de știință au confirmat că undele gravitaționale rezultă în urma accelerației obiectelor cosmice masive, exact așa cum le descria Albert Eistein în Teoria Generală a Relativității.

Unde gravitaționale, ilustrație. ©Johan Jarnestad / Academia Regală de Științe a Suediei.

Undele gravitaționale sunt fluctuații în curbura spațiu-timp care se propagă ca niște unde. Dacă ar fi să ni le închipuim, ar trebui să ne gândim la un lac pe suprafața căruia se deplasează ușor o barcă și în fața căreia se formează mici valuri. Așa se întâmplă și în Univers, cu obiectele care se deplasează prin spațiu-timp. Conform lui Einstein, spațiul nu este un vid ci mai degrabă o țesătură cu patru dimensiuni care poate fi trasă de obiectele cosmice de mari dimensiuni.

Undele au fost generate de coliziunea a două găuri negre de mase diferite și le-a luat 1,3 miliarde de ani pentru a ajunge cu viteza luminii la detectorul LIGO din Livingston, Louisiana.

“Sunt încântat de faptul că Comitetul Nobel a recunoscut descoperirea LIGO și impactul său asupra modului în care privim Universul. Acest premiu nu-i recompensează doar pe Kip, Rai și Barry, ci și pe oamenii de știință și inginerii foarte inteligenți și dedicați care au lucrat neobosit în ultimele decenii pentru a face din LIGO o realitate”, a spus David Reitze, director executiv LIGO.

Rainer Weiss, Barry C. Barish, Kip S. Thorne. © Nobel Media. Ill. N. Elmehed

Revoluție în cunoașterea Universului

Observatorul LIGO este un proiect la care au lucrat peste 1000 de cercetători din 20 de țări. Acesta folosește un  interferometru cu ajutorul căruia poate detecta aceste mici fluctuații în spațiu-timp. Rainer Weiss și Kip S. Thorne, împreună cu Barry C. Barish, sunt cei care au dus proiectul la finalizare și au lucrat timp de patru decenii pentru a observa undele gravitaționale. La mijlocul anilor ’70, Rainer Weiss analizase deja posibilele surse de zgomot de fundal care ar deranja măsurătorile și, de asemenea, proiectase un detector, un interferometru cu laser, care să depășească acest zgomot. La început, atât Kip Thorne cât și Rainer Weiss au fost ferm convinși că undele gravitaționale ar putea fi detectate și vor aduce o revoluție în cunoașterea universului. Iată că nu s-au înșelat.

În 2016, Premiul Nobel pentru Fizică a fost acordat pentru “descoperiri teoretice ale tranzițiilor de fază topologice și ale fazelor topologice ale materiei” oamenilor de știință americani David J. Thouless, Duncan Haldane, John M. Kosterlitz.