Privind emisfera sudică a planetei Jupiter

Ilustrație în care este vizibilă una din cele opt furtuni masive din emisfera sudică a planetei Jupiter. Credit: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

NASA a lansat de curând o serie de imagini captate de nava spațială Juno, reprezentând emisfera sudică a planetei Jupiter. Norii se văd sub forma unor vârtejuri colorate și marmorate. Imaginile au fost procesate de oamenii de știință Gerald Eichstädt și Sean Doran.

Privind spre emisfera sudică a planetei Jupiter. Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Imaginile au fost captate pe 24 octombrie 2017, pe măsură ce Juno efectua cel de-al nouălea zbor aproape de planeta Jupiter. În momentul în care a fost făcută imaginea de mai sus, nava se afla la 33.115 km față de norii planetei, la o latitudine de minus 52,96 grade.

Nava spațială Juno a fost lansată pe 5 august 2011, din Cape Canaveral, Florida și a ajuns pe orbita planetei Jupiter pe 4 iulie 2016. De-a lungul misiunii sale, Juno planează deasupra norilor de pe Jupiter și studiază aurorele sale pentru a afla mai multe detalii despre originea, structura, atmosfera și magnetosfera acestei planete. Jupiter are cele mai puternice aurore din Sistemul Solar, iar oamenii de știință spun că încă nu descifrat procesele prin care acestea sunt create.

“Nu există un loc mai interesant unde să fii, decât pe orbita lui Jupiter și nici o altă echipă alături de care aș lucra, decât cea dedicată proiectului Juno,” spune EdHirst, project manager Juno.

Jupiter este cea mai mare planetă a Sistemului Solar, cu un diametru de 11 ori mai mare decât cel al Pământului. Datorită dimensiunii sale și a faptului că a fost prima dintre planetele gigante gazoase, ea a influențat profund formarea și evoluția tuturor celorlalte planete. De exemplu, Jupiter este motivul pentru care există o centură de asteroizi – și nu o altă planetă – între ea și Marte. Oamenii de știință mai cred că Jupiter a protejat Pământul de multe comete care ar fi putut avea un impact devastator asupra acestuia.