Apă pe Marte

Ilustrație, Mars Express și planeta Marte. Foto: ESA/ATG

O nouă lucrare publicată în jurnalul Science sugerează faptul că sub stratul de gheață și praf de la polul sud al planetei Marte ar fi apă lichidă, arată un comunicat de presă al Agenției Spațiale Europene.

Datele care au condus la această concluzie provin de la radarul MARSIS (Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding) aflat pe sonda spațială Mars Express.

Imaginea din stânga: 29 de observații dedicate au fost făcute între 2012 și 2015 în regiunea Planum Australe, la polul sudic al planetei. Imaginea centrală: amprentele radarului de pe suprafața planetei. Imaginea din dreapta: straturi de gheață și praf, la o adâncime de aproximativ 1,5 km. Mai jos este un strat de bază, în unele zone chiar mult mai strălucitor decât reflecțiile de suprafață, evidențiate în albastru, în timp ce în alte locuri este destul de difuz. Analizând detaliile semnalelor reflectate din stratul de bază rezultă proprietăți care corespund apei lichide. Foto: Harta context: NASA / Viking; Tema fundal: Universitatea Arizona, NASA / JPL-Caltech / Arizona; Date MARSIS: ESA / NASA / JPL / ASI / Univ. Roma; R. Orosei et al, 2018

Lucrarea, scrisă de echipa italiană MARSIS, indică modul în care a fost detectat un “loc luminos” în semnalele radar la aproximativ 1,5 kilometri sub suprafața de gheață din regiunea Planum Australe. Această reflecție puternică a radarului a fost interpretată de autorii studiului drept apă lichidă – unul dintre cele mai importante ingrediente pentru viața din univers.

“Punctul luminos observat în datele MARSIS este o caracteristică neobișnuită și extrem de interesantă”, spune Jim Green, cercetător-șef la NASA. “În mod cert, acest lucru necesită un studiu suplimentar. Ar trebui urmărite și alte probe pentru a testa interpretarea. Sperăm să folosim alte instrumente pentru a continua studiul în viitor.”

Despre prezența apei pe Marte s-a vorbit prima oară acum peste 30 de ani. Iar de-a lungul timpului au fost descoperite multe dovezi despre trecutul lichid al planetei roșii, precum vaste rețele de râuri uscate și canale, dar și minerale care se pot forma doar în prezența apei lichide.

Însă, de-a lungul celor 4,6 miliarde de ani ai planetei, clima s-a schimbat semnificativ, iar apa nu mai poate exista azi decât în subteran, așa că oamenii de știință au căutat-o sub calota de gheață.

“Această descoperire emoționantă este un punct culminant al științei planetare și va contribui la înțelegerea evoluției planetei Marte, a istoriei apei de pe planeta vecină și a habitatelor sale”, spune Dmitri Titov, cercetător la Agenția Spațială Europenă.

Lucrarea citată: “Radar evidence of subglacial liquid water on Mars”, de R. Orosei et al publicată în jurnalul Science.

Instrumentul MARSIS a fost finanțat de Agenția Spațială Italiană (ASI) și NASA și a fost dezvoltat de Universitatea din Roma, Italia, în parteneriat cu Laboratorul Jet Propulsion al NASA. Sonda spațială Mars Express a fost lansată pe 2 iunie 2003, iar în acest an, pe 25 decembrie, împlinește 15 ani pe orbită.

Alte descoperiri recente

Recent, oamenii de știință au descoperit noi dovezi conservate în rocile de pe Marte care sugerează că planeta ar fi putut susține viața cu mult timp în urmă. Este vorba despre molecule “dure” organice din rocile sedimentate cu trei miliarde de ani în urmă, precum și de variații sezoniere ale nivelurilor de metan din atmosferă.

Surse: NASA, Agenția Spațială Europeană