Prima Lună care orbitează o planetă în afara sistemului nostru solar

Foto: NASA/ESA/L. Hustak

NASA anunță într-un comunicat de presă că este posibil să se fi descoperit prima Lună care orbitează o planetă în afara sistemului nostru solar.

Aceasta se află la 8000 de ani lumină de Pământ, în constelația Cygnus și orbitează o planetă uriașă care, la rândul ei, orbitează o stea numită Kepler-1625. Oamenii de știință spun că ipoteaza ar trebui confirmată de observații realizate cu ajutorul telescopului Huble.

“Această descoperire arată modul în care misiunile NASA lucrează împreună pentru a descoperi mistere din cosmos”, spune Thomas Zurbuchen, reprezentant NASA. “Dacă s-ar confirma, această constatare ar putea schimba complet felul în care înțelegem formarea lunilor și alcătuirea lor”.

În căutarea exolunilor, Alex Teachey și David Kipping, astronomi la Universitatea Columbia din New York, au analizat datele de pe 284 de planete descoperite de telescopul Kepler. Cercetătorii au găsit pe planeta Kepler-1625b semne care sugereau prezența unei luni și au petrecut până la 40 de ore efectuând observații cu ajutorul telescopului Huble.

Într-o lucrare publicată în revista Science Advances, oamenii de știință spun că Luna este neobișnuit de mare – potențial comparabilă Neptun. Aceasta ar avea 1,5% din masa planetei însoțitoare, iar planeta însoțitoare este mai mare decât Jupiter.  Acest raport de masă este similar cu cel dintre Pământ și Lună. În cazul sistemului Pământ-Lună și a sistemului Pluto-Charon, se crede că lunile sunt create prin reziduurile de praf, în urma coliziunilor planetare stâncoase. Cu toate acestea, Kepler-1625b și satelitul său sunt posibil gazoase și nu stâncoase, astfel încât Luna s-ar fi putut forma printr-un alt proces.

Alex Teachey și David Kipping se așteaptă să descopere în continuare o serie de exoluni mai mici cu ajutorul telscopului Webb.

Sursa, foto: NASA