Hubble reînnoit

Stele tinere scânteiază în Nebuloasa Carina, o „creşă“ stelară aflată la 7.500 de ani-lumină de Pământ, într-una dintre primele imagini trimise de venerabilul Telescop Spaţial Hubble, după „renovarea“ din primăvara trecută. Cu noile sale instrumente, Hubble poate să bată până în cele mai întunecate unghere ale universului – vezi această coloană de praf şi gaze –, în căutarea originilor acestuia. Foto: NASA/ESA/Echipa Hubble SM4 ERO.

Vedere de perspectivă

Anul trecut, în mai, astronauţii i-au făcut Telescopului Spaţial Hubble ceea ce ar putea fi revizia finală. Echipa, inclusiv astronautul care a păşit în spaţiu, John Grunsfeld, vizita pentru a treia oară observatorul de pe orbită, reparându-i sistemele de alimentare şi control, pentru a-i prelungi cu câţiva ani viaţa acolo sus, deasupra ceţii atmosferice a Pământului.

În plus, echipa a instalat o nouă cameră foto şi un spectrograf şi a reparat alte două instrumente, pentru ca telescopul să devină mai eficient decât oricând. „Cea mai bună perioadă din viaţa acestui telescop abia începe – spune Ken Sembach, cercetător în cadrul Proiectului Hubble de la Institutul Ştiinţific al Telescopului Spaţial. Publicul va fi uluit.“ Celebrele imagini transmise de Hubble, care va împlini în aprilie 20 de ani, prezintă galaxii în evoluţie, stele care explodează şi nebuloase stranii. Cum telescopul are acum o sensibilitate vizuală şi o rezoluţie superioare, noile sale imagini vor fi şi mai spectaculoase. Şi chiar mai profunde.

La scurtă vreme după modernizare, Hubble a ochit un petic întunecat de cer, adunând lumină infraroşie timp de patru zile pentru a detecta chiar şi cele mai vagi obiecte. Imaginile dezvăluie puncte neclare, „de doar câţiva pixeli“ – spune Garth Illingworth, astrofizician la Universitatea din California, Santa Cruz. Punctele, analizate de computer pentru a elimina orice posibile efecte „din cameră“, sunt imagini ale unor obiecte care se numără printre cele mai îndepărtate – şi deci printre cele mai vechi – văzute vreodată: mici galaxii primordiale, ca nişte picături, care au strălucit în urmă cu 13,1 miliarde de ani.

Universul însuşi are numai 13,7 miliarde de ani. „Noua cameră a depăşit limitele, apropiindu-se de începuturi cu vreo câteva sute de milioane de ani“ – spune Illingworth. În ultimii săi ani, Hubble ajunge să vadă până aproape de începuturile timpului.

Text: Chris Carroll

(Articol publicat în ediţia revistei National Geographic din februarie 2010)

1. fantastic
    vulnerabil
    o noua evolutie a stiintei omenesti
    extraordinar
    am putea ajunge sa conducem nu numai spectaculosul nostru pamant
    ci si exteriorul Terrei
    daca continuati….

2. Da. Splendid . Am mai vazut imagini transmise de Hubble – mi-au placut foarte mult . Iti doresti sa fi cit mai aproape ,sa le vezi miscindu-se : planete ,nori si toate cele .