T. rex – detronat. Trăiască Spinosaurus!

Leviatanul cretacic Spinosaurus, singurul dinozaur cunoscut adaptat la viața în apă, înota în râurile din Africa de Nord acum o sută de milioane de ani. Prădătorul masiv trăia ntr-o regiune lipsită n cea mai mare parte de erbivore terestre mari, hrănindu-se în principal cu pești uriași. Ilustrație: Davide Bonadonna Surse: Nizar Ibrahim, Universitatea din Chicago; Cristiano Dal Sasso și Simone Maganuco, Muzeul de Istorie Naturală din Milano

Regele de drept al dinozaurilor este Spinosaurus. „Șopârla cu spini“ a fost cel mai mare prădător de pe Pământ, cu aproape un sfert mai lung decât Tyrannosaurus.

Un aristocrat bavarez, Ernst Freiherr Stromer von Reichenbach, a dezgropat primul Spinosaurus în 1912, în Oaza Bahariya, din Sahara egipteană. Monstrul cretacic al lui Stromer era o struțo-cămilă de leneș și aligator cât un autobuz; avea o aripă dorsală cu spini de aproape 2 m, gheare-iatagan, superfălci înguste de 1 m, unice în rândul dinozaurilor de pradă, și dinți conici, ca de crocodil.

Șopârla cu spini a suferit o a doua extincție în aprilie 1944, când bombardierele RAF au distrus Colecția Bavareză de Stat pentru Paleontologie și Geologie, din centrul Münchenului, unde Spinosaurus aegyptiacus era expus la loc de cinste. Obsesia lui Stromer s-a transmis unui copil marocan din Berlin, care a văzut un Spinosaurus într-o carte pentru copii. Nizar Ibrahim a crescut, a devenit explorator NG și în ultimele două decenii, împreună cu  paleontologul Paul Sereno, a găsit noi fosile de Spinosaurus – o gheară în Niger, o așchie de craniu în Egipt –, încercând să refacă puzzle-ul „Superfălci“. Lucrul s-a dovedit imposibil până recent, când un nou schelet parțial de Spinosaurus a ieșit la lumină într-un muzeu din Milano, adus din situl Aferdou N’Chaft de traficanți din Maroc. Folosindu-și relațiile din Casablanca, Ibrahim a găsit un beduin care l-a dus în locația exactă în care fusese descoperit scheletul. Apoi, pe baza tomografiilor fiecărui os al specimenului din Milano, a notelor și desenelor lui Stromer și a propriilor descoperiri, Ibrahim și echipa lui s-au lansat în cel mai mare proiect paleontologic de reconstrucție încercat vreodată: să modeleze un Spinosaurus în mărime naturală. Au recreat oasele uriașe, printând replicile la Toronto, la cea mai mare imprimantă 3D din lume, și le-au asamblat în laboratorul lor de la Universitatea din Chicago.

Află mai multe despre regele dinozaurilor de acum 100 de milioane de ani din numărul pe octombrie al revistei National Geographic.

Text: Catalin Gruia