Mai aproape de Soare

Racheta United Launch Alliance Delta IV Heavy este pregătită să lanseze în spațiu sonda solară Parker. Foto: NASA/Kim Shiflett

Sonda solară Parker, lansată de NASA, își începe călătoria spre Soare.

Aceasta va transmite primele observații științifice în luna decembrie, marcând astfel o primă etapă în înțelegerea stelei care face posibilă viața pe Pământ.

Sonda solară Parker are mărimea unei mașini mici și a fost lansată în spațiu duminică, 10 august din Cape Canaveral Air Force Station, Florida. În timpul misiunii sale, care va dura șapte ani, va traversa de 24 de ori coroana solară, timp în care va aduna date care îi vor ajuta pe oamenii de știință să-și îmbunătățească previziunile privind evenimentele meteorologice din spațiu.

Nici un alt obiect realizat de omenire până acum nu a mai ajuns atât de aproape de coroana solară. Sonda solară Parker se va afla la 3,8 milioane de mile de Soare și se va deplasa cu o viteză de 430.000 de mile pe oră, devenind astfel și cel mai rapid obiect realizat vreodată de oameni.

“Lansarea de astăzi a fost punctul culminant a șase decenii de studiu științific și a milioane de ore de efort”, spune managerul de proiect Andy Driesman, de la Universitatea Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) din Laurel, Maryland. “Acum, sonda solară Parker funcționează normal și este pe cale să înceapă o misiune de șapte ani de știință extremă.”

Prin datele adunate, oamenii de ștință își propun să răspundă la întrebări pentru care caută răspunsuri de mai bine de 60 de ani: care este secretul coroanei solare, de 300 de ori mai fierbinte decât suprafața Soarelui? Ce stimulează vântul solar – fluxul constant de material solar care suflă prin întregul sistem solar? Și, în cele din urmă, ce accelerează particulele energiei solare?

“Explorarea coroanei solare cu o sondă este una dintre cele mai grele provocări pentru explorarea spațiului”, spune Nicola Fox, cercetător de proiect la APL. “În sfârșit, vom putea să răspundem la întrebări despre vântul coronal și solar, despre care  Gene Parker a vorbit prima oară în 1958, folosind o navă spațială care îi poartă numele – și sunt foarte curios să aflu ce descoperiri mai facem.”

Dr. Eugene Parker, un pionier în domeniul heliofizicii, urmărește lansarea sondei solare care îi poartă numele. Foto: NASA/Glenn Benson

Sonda solară Parker este parte a programului NASA Living with a Star pentru explorarea sistemului Soare-Pământ care afectează în mod direct viața și societatea. Programul Living with a Star este administrat de Goddard Space Flight Center din Greenbelt, Maryland, pentru Direcția de Științe a NASA din Washington. APL a proiectat și construit și operează sonda Parker.

Misiunea este numită după Dr. Eugene Parker, fizicianul care a teoretizat existența vântului solar în 1958. Este prima misiune NASA numită după un cercetător în viață.

Sursa, foto: NASA